
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره86
-
تعداد مقالات3,363
-
تعداد نویسندگان7,105
-
مقالات پذیرش شده1,296
-
مقالات رد شده2,067
-
درصد پذیرش38.54%
-
درصد عدم پذیرش61.46%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,087,524
نقش پیش بین کنجکاوی درون فردی و حس انسجام بر سلامت عمومی
دوره 8، شماره 86، مرداد 1404، صفحات 75 - 83
1- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، گروه روانشناسی عمومی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه شیمی معدنی، دانشکده شیمی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3- کارشناس علومتربیتی، گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه پیام نور، واحد سراب، سراب، ایران
چکیده :
این مطالعه با هدف بررسی نقش پیشبین کنجکاوی درونفردی و حسانسجام بر سلامت عمومی انجام شد. کنجکاوی درونفردی به تمایل فرد برای جستوجو و کشف تجربیات درونی و حس انسجام به درک فرد از جهان به عنوان محیطی قابل درک، قابل مدیریت و معنادار اشاره دارد. مطالعه حاضر با روش توصیفی و از نوع همبستگی در بازهی زمانی سال تحصیلی 1402-1403 انجام گرفت. در این مطالعه 98 نفر از معلمان مقطع متوسطه دوم شهرستان جویبار شرکتکردند که با روش نمونه گیری غیرتصادفی دردسترس انتخاب شده بودند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مقیاس کنجکاوی درونفردی لیتمن (2017)، پرسشنامهی حسانسجام آنتونووسکی (1987) و سلامت عمومی گلدبرگ و هیلیر (1979) بوده است. نتایج آزمون تحلیل رگرسیون نشان داد مولفههای «تأمل درمورد گذشته فرد» از کنجکاوی درونفردی، «قابل درک بودن» و «معنیدار بودن» از حس انسجام به سهم خود توانستند سلامت عمومی معلمان را پیشبینی نمایند. کنجکاوی درونفردی و حسانسجام با ایجاد موقعیتهای مرتبط با خودشناسی برای ارتقا سلامت عمومی معلمان فرصت مناسبی فراهم مینمایند.
کلمات کلیدی :
- 16
- 13
- 1403/11/22
- 1404/01/17
- 1404/04/31