ورود به صفحه کاربری

karbari2

ثبت نام

ثبت نام

صفر تا صد چاپ کتاب شما

 

 

 

روانشناسی

اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر تاب‌آوری و بهزیستی روانشناختی مادران دارای کودکان استثنایی شهر اهواز
دوره 8، شماره 83، اردیبهشت 1404، صفحات 1 - 15
نویسندگان : لیلا بندری* 1 ، نرگس برزآبادی فراهانی 2 ، زینت مهربخش 3

1 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران.

2 عضو هیئت علمی، گروه مشاوره، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز، ایران.

چکیده :
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر تاب‌آوری و بهزیستی روانشناختی مادران دارای کودکان استثنایی شهر اهواز بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران کودکان استثنایی مراجعه کننده به موسسات کاردرمانی شهر اهواز در سال 1400 بود. از این میان 30 مادر به صورت هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزارهای گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه تاب‌آوری کانر و دیویدسون (2003) و مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (1989) بود. داده‌ها به وسیله تحلیل کواریانس چندمتغیری و تک متغیری با کمک نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد آموزش ذهن‌آگاهی بر افزایش تاب‌آوری و بهزیستی روانشناختی مادران دارای کودکان استثنایی مؤثر می‌باشد. بر این اساس استفاده از تمرینات ذهن‌آگاهی برای ارتقاء تاب‌آوری و بهزیستی روانشناختی پیشنهاد می گردد.
کلمات کلیدی :
ذهن‌آگاهی، تاب‌آوری، بهزیستی، مادران، استثنایی.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !