
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره85
-
تعداد مقالات3,396
-
تعداد نویسندگان7,077
-
مقالات پذیرش شده1,331
-
مقالات رد شده2,065
-
درصد پذیرش39.19%
-
درصد عدم پذیرش60.81%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,060,992
کاربست فلسفه تحلیلی در ساختار آموزش و پرورش ایران با تاکید بر آرا کواین و رورتی در مقطع متوسطه اول
دوره 7، شماره 70، فروردین 1403، صفحات 75 - 86
1- استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری
2- آموزگار، دانشجوی دکترا فلسفه تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی کاربست فلسفه تحلیلی در ساختار آموزش و پرورش ایران با تاکید بر آرا کواین و رورتی در مقطع متوسطه اول انجام شده است. اين پژوهش از نوع كيفى بوده و با روش توصيفى- تحليلى و بر مبنای پدیدارشناسی ارائه شده است. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل به توصیف، تحلیل آراء و اندیشه هاي تربیتی رورتی و کواین پرداخته و به این نتایج دست یافته است که در رویکرد رورتی: نقش معلم به عنوان راهنما، مشاور و تسهیل کننده ي یادگیري؛ نقش دانش آموز، فعال، منتقد و تأثیرگذار بر روند فعالیت هاي آموزشی و روابط بین معلم و دانش آموز دوجانبه، براساس مشارکت گروهی و مبتنی بر گفت وگو و تساهل می باشد. و طبق آرا کواین، به جای اینکه به ایده ها و افکار نظر داشته باشیم تا جایی که ممکن است، به اظهارات زبانی یا کلمات ناظر به آنها توجه کنیم. در مراحل پژوهش ابتدا برنامة درسى فلسفه براى دانش آموزان، معرفى و نقاط قوت و ضعف آن بررسى شد. آنگاه رويكردها و راهكارهاى مواجهه با اين برنامه به عنوان يك برنامة تربيتى جديد در ايران بررسى و تحليل گرديد. در آخر راهكار مناسب براى كاربست اين برنامه در ايران پيشنهاد شد. نتايج نشان مى دهد در نظام آموزش و پروش ایران و در نظام تربيتی کشور ما معلم و محتوای درسی دارای مرجعيت است.
کلمات کلیدی :
- 382
- 21
- 1402/08/09
- 1402/10/11
- 1403/01/26