
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره85
-
تعداد مقالات3,396
-
تعداد نویسندگان7,077
-
مقالات پذیرش شده1,331
-
مقالات رد شده2,065
-
درصد پذیرش39.19%
-
درصد عدم پذیرش60.81%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,060,446
نقش اجتماعی معلم در تعلیم و تربیت دانش آموزان
دوره 6، شماره 60، خرداد 1402، صفحات 225 - 231
1- دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان ایلام، ایران.
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش اجتماعی معلم در تعلیم و تربیت دانش آموزان است. این پژوهش به روش کیفی و توصیفی است که برای گردآوری و طبقهبندی اطلاعات آن به منابع مکتوب و مقالات معتبر در این زمینه مراجعه شده است. با توجه به گستردگی و پیشرفت در نظام آموزشوپرورش و نظامهای اجتماعی، معلمان نیازمند تواناییهای بالقوهای هستند تا شرایط لازم را برای پرورش خلاقیت و بروز استعداد دانش آموزان در عرصه تعلیم و تربیت فراهم سازند. یکی از مهارتهای موردتوجه معلمان، برخورداری از نقش اجتماعی مناسب است چراکه دانش آموزان بخشی از زمان روزانه خود را در مدرسه و در تعامل با معلمان سپری میکنند و رفتارهای اجتماعی معلم از بعد روانشناسی، اخلاق و ... بر کیفیت آموزش و یادگیری دانش آموزان تأثیر بسزایی دارد. در فرایند تعلیم و تربیت با توجه به نقش اجتماعی معلم، فقط انتقال معلومات و مهارتهای معلمی نیست، بلکه تمام خلقیات، آراستگی ظاهری، صفات و ... او به شاگردان منتقل میشود. ارتباط معلم - دانشآموز بهعنوان منبع حمایت اجتماعی در یادگیری دانش آموزان نقش مهم و به پیامدهای حاصل از آموزش کمک میکند. بر اساس مطالب گفتهشده لازم است که معلم به نقش اجتماعی خود که شامل ویژگیهای عاطفی، اجتماعی و ... در امر تعلیم و تربیت است، نگاه ویژهای داشته باشد.
کلمات کلیدی :
- 1,981
- 26
- 1401/11/22
- 1402/01/13
- 1402/03/28