
نقش اجتماعی معلم در تعلیم و تربیت دانش آموزان
دوره 6، شماره 60، خرداد 1402، صفحات 225 - 231
1 دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان ایلام، ایران.
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش اجتماعی معلم در تعلیم و تربیت دانش آموزان است. این پژوهش به روش کیفی و توصیفی است که برای گردآوری و طبقهبندی اطلاعات آن به منابع مکتوب و مقالات معتبر در این زمینه مراجعه شده است. با توجه به گستردگی و پیشرفت در نظام آموزشوپرورش و نظامهای اجتماعی، معلمان نیازمند تواناییهای بالقوهای هستند تا شرایط لازم را برای پرورش خلاقیت و بروز استعداد دانش آموزان در عرصه تعلیم و تربیت فراهم سازند. یکی از مهارتهای موردتوجه معلمان، برخورداری از نقش اجتماعی مناسب است چراکه دانش آموزان بخشی از زمان روزانه خود را در مدرسه و در تعامل با معلمان سپری میکنند و رفتارهای اجتماعی معلم از بعد روانشناسی، اخلاق و ... بر کیفیت آموزش و یادگیری دانش آموزان تأثیر بسزایی دارد. در فرایند تعلیم و تربیت با توجه به نقش اجتماعی معلم، فقط انتقال معلومات و مهارتهای معلمی نیست، بلکه تمام خلقیات، آراستگی ظاهری، صفات و ... او به شاگردان منتقل میشود. ارتباط معلم - دانشآموز بهعنوان منبع حمایت اجتماعی در یادگیری دانش آموزان نقش مهم و به پیامدهای حاصل از آموزش کمک میکند. بر اساس مطالب گفتهشده لازم است که معلم به نقش اجتماعی خود که شامل ویژگیهای عاطفی، اجتماعی و ... در امر تعلیم و تربیت است، نگاه ویژهای داشته باشد.
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش اجتماعی معلم در تعلیم و تربیت دانش آموزان است. این پژوهش به روش کیفی و توصیفی است که برای گردآوری و طبقهبندی اطلاعات آن به منابع مکتوب و مقالات معتبر در این زمینه مراجعه شده است. با توجه به گستردگی و پیشرفت در نظام آموزشوپرورش و نظامهای اجتماعی، معلمان نیازمند تواناییهای بالقوهای هستند تا شرایط لازم را برای پرورش خلاقیت و بروز استعداد دانش آموزان در عرصه تعلیم و تربیت فراهم سازند. یکی از مهارتهای موردتوجه معلمان، برخورداری از نقش اجتماعی مناسب است چراکه دانش آموزان بخشی از زمان روزانه خود را در مدرسه و در تعامل با معلمان سپری میکنند و رفتارهای اجتماعی معلم از بعد روانشناسی، اخلاق و ... بر کیفیت آموزش و یادگیری دانش آموزان تأثیر بسزایی دارد. در فرایند تعلیم و تربیت با توجه به نقش اجتماعی معلم، فقط انتقال معلومات و مهارتهای معلمی نیست، بلکه تمام خلقیات، آراستگی ظاهری، صفات و ... او به شاگردان منتقل میشود. ارتباط معلم - دانشآموز بهعنوان منبع حمایت اجتماعی در یادگیری دانش آموزان نقش مهم و به پیامدهای حاصل از آموزش کمک میکند. بر اساس مطالب گفتهشده لازم است که معلم به نقش اجتماعی خود که شامل ویژگیهای عاطفی، اجتماعی و ... در امر تعلیم و تربیت است، نگاه ویژهای داشته باشد.
کلمات کلیدی :
نقش اجتماعی معلم، تعلیم و تربیت، دانش آموزان
نقش اجتماعی معلم، تعلیم و تربیت، دانش آموزان
-
1,960
-
10
-
1401/11/22
-
1402/01/13
-
1402/03/28