ورود به صفحه کاربری

karbari2

ثبت نام

ثبت نام

صفر تا صد چاپ کتاب شما

 

 

 

روانشناسی

تأثیر تلفیق بازی‌های حرکتی و جنبشی با درس ریاضی در بهبود عملکرد دانش‌آموزان در درس ریاضی و جذابیت آن
دوره 6، شماره 63، شهریور 1402، صفحات 1 - 12
نویسندگان : راحله سالاری* 1، زهرا نوری 2، مجید نوری 3، میثم فروتن 4، طیبه علی‌زاده 5
1- کارشناسی تربیت بدنی و علوم ورزشی، دبیر آموزش و پرورش شهرستان زاهدان
2- کارشناس تربیت بدنی و علوم ورزشی ، آموزگار آموزش و پرورش شهرستان زاهدان.
3- کارشناس تربیت بدنی، مدیر مجتمع ورزشی شهید بهشتی اداره کل آموزش و پرورش.
4- دانشجویکارشناسی ارشد صنایع دانشگاه فنی مهندسی شهید نیکبخت زاهدان
5- کارشناس حسابداری، آموزگار آموزش و پرورش شهرستان زاهدان
چکیده :
وضعیت آموزش نامناسب ریاضی در کشور و مشکلات دانش‌آموزان در درس ریاضی در تمام سطوح تحصیلی مشاهده می‌شود. اکثر دانش‌آموزان نسبت به درس ریاضی نگرش مثبتی ندارند و نوعی بیزاری خودآموخته در آنها بوجود آمده است. پژوهش‌های داخلی کشور و مشکلات آموزشی ناشی از شیوه تدریس اغلب معلمان که در تدریس شان کمتر دانش‌آموزان را در فرایند یادگیری مفاهیم شرکت می‌دهند، ایجاب می‌کند که به روش‌های مناسب‌تری در امر یادگیری- یاددهی پرداخته شود. استفاده از بازی‌ها روش بسیار خوبی برای درگیر کردن دانش‌آموزان در درس ریاضی است. آموزش ریاضیات با استفاده از بازی و فعالیت‌ها باعث افزایش علاقه، ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان می‌شود. همچنین آموزش از طریق بازی تأثیر مثبتی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان و نگرش آنها نسبت به درس ریاضی می‌شود. بازی و ورزش باعث می‌شوند تا دروس با یکدیگر تلفیق شوند و بازی‌ها کمک می‌کنند تا مفاهیم ریاضی با سرگرمی‌ها تلفیق شوند و به کاهش تأثیر منفی بر اساس تجربیات ناموفق گذشته در ریاضیات کمک می‌کنند؛ بنابراین اقدام پژوهی حاضر با هدف تلفیق بازی‌های حرکتی و جنبشی با درس ریاضی، جهت بهبود عملکرد دانش‌آموزان آموزشگاه انقلاب در درس ریاضی و جذابیت درس تربیت‌بدنی و ریاضی انجام شد. برای رسیدن به دیدگاه منسجم و گردآوری اطلاعات جهت ارائه راهکارهای پیشنهادی از 1- نظرسنجی از دانش‌آموزان کلاس پنجم در بستر برنامه شاد 2- نظرسنجی از والدین 3- مصاحبه با معاون آموزشی و 4- پیشینه پژوهش و منابع موجود استفاده شد. سپس راهکاراهایی جهت رفع مشکل موجود طرح و اجرا شد. پس از اجرای راهکارهای ارائه شده نتایج شواهد 2 نشان داد که دانش‌آموزان کلاس پنجم نسبت به درس ریاضی علاقه پیدا کرده‌اند و دیگر دیدگاه منفی و ناخوشایندی نسبت به این واحد درسی ندارند. همچنین نتایج آزمون پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان نشان داد که 90 درصد دانش‌آموزان به حد تسلط یادگیری رسیده‌اند.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !