
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره85
-
تعداد مقالات3,396
-
تعداد نویسندگان7,077
-
مقالات پذیرش شده1,331
-
مقالات رد شده2,065
-
درصد پذیرش39.19%
-
درصد عدم پذیرش60.81%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,060,697
تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی پایه ابتدایی به روش کمی هارتلی
دوره 5، شماره 53، آبان 1401، صفحات 96 - 103
1- دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی ،دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی ارومیه، ارومیه، ایران.
2- استاد دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی ارومیه،ارومیه،ایران
چکیده :
کتاب درسی یکی از رایجترین منبع یادگیری دانش آموزان در سیستمهای آموزشی محسوب میشود. تحلیل محتوا به عنوان یک ابزار پژوهشهای علوم تربیتی در جایگاه پر اهمیتی قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوا کتب مطالعات اجتماعی پایه ابتدایی براساس روش هارتلی میباشد. جامعه آماری این پژوهش، کل محتوای کتب مطالعات اجتماعی پایه ابتدایی میباشد و نمونه آماری هم از سه بخش اول، وسط و اخر کتب به صورت تصادفی انتخاب شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها هم از روشهای آماری میانگین و جدول فراوانی و تعیین درجه دشواری متن هارتلی بهرهگیری شده است. نتیجه پژوهش نشان داد که محتوا و متون کتب نسبت به سطح و سن فراگیران به ترتیب خیلی ساده، ساده، نسبتا ساده است و نیاز به تغییراتی احساس میشود تا از پیامدهای این گونه محتوا که می تواند شامل بیحوصلگی بیعلاقگی فراگیران و کم رنگتر شدن نقش معلمان در امر یاددهی_یادگیری میباشد جلوگیری به عمل آید.
کلمات کلیدی :
- 645
- 24
- 1401/01/17
- 1401/05/17
- 1401/08/26