ورود به صفحه کاربری

karbari2

ثبت نام

ثبت نام

صفر تا صد چاپ کتاب شما

 

 

 

روانشناسی

بررسی رابطه باورهای فرا شناخت با سلامت دانش آموزان دختر مقطع متوسطه
دوره 5، شماره 48، خرداد 1401، صفحات 213 - 226
نویسندگان : ناهیده ابی زاده نیاری* 1

1 آموزگار آموزش و پرورش

چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه باورهای فراشناخت با سلامت روان دانش‏آموزان دختر مقطع متوسطه بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دختران مقطع متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی95-94 بودند، که براساس آن تعداد 379 نفر به روش نمونه گیری خوشه‏ای چند مرحله‏ای انتخاب و با تکمیل پرسشنامه های مربوط مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل داده‏ها با آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه صورت گرفت. یافته‏ها نشان داد که مولفه‏های کارکرد اجتماعی، علائم افسردگی و سلامت روانی کل با مولفه تضاد شناختی، رابطه منفی و با باورهای مثبت، رابطه مثبت و معنی داری دارند. (05/0>P). علاوه براین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مولفه‏های سلامت روانی به‌طور همزمان 31/0 از تغییرات «سلامت روان » آزمودنی‏ها را تبیین می‏کنند. (0001/0p<). بنابراین می توان گفت عدم برخورداری از سلامت روانی مناسب و باورهای نامناسب فراشناختی موجب بدتر شدن وضعیت تحصیلی دانش آموزان می‏گردد، لذا توجه به این متغیرها در دانش‏آموزان با برگزاری کلاس‏های آموزشی و درمانی در جهت بهبود سلامت روانی، و باورهای فراشناختی دانش‏آموزان مقاطع مختلف تحصیلی ضروری است.
کلمات کلیدی :
باورهای فراشناختی، سلامت روان، دانش آموزان دختر
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !