ورود به صفحه کاربری

karbari2

ثبت نام

ثبت نام

صفر تا صد چاپ کتاب شما

 

 

 

روانشناسی

نقش واسطه تئوری ذهن در رابطه سبک‌های والدگری با افسردگی
دوره 4، شماره 37، تیر 1400، صفحات 84 - 62
نویسندگان : حمید یعقوبی 1 ، سارا سلیمانی* 2 ، ریحانه اکرمی 3

1 دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی.استادیار دانشگاه شاهد.

2 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی.دانشگاه ازاد واحد تهران جنوب

3 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گرایش خانواده درمانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران

چکیده :
هدف اين پژوهش تعيين نقش واسطه تئوري ذهن در رابطه افسردگي و سبک‌هاي والدگري بود. 201 نفر از دانش‌آموزان يک دبيرستان با استفاده از نمونه‌گيري در دسترس به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه افسردگي بک فرم دو (بک، 1996)، پرسشنامه بازشناسي حالت‌هاي هيجاني از روي تصاوير چشم (بارون کوهن و ديگران، 2001)، شيوه‌هاي والدگري (بامريند، 1971) پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از روش معادلات ساختاري مورد تحليل قرار گرفتند. نتايج به کمک روش نمونه‌گیری غیرتصادفی در دسترس نشان داد افسردگی و تئوري ذهن رابطه مثبت و همچنین افسردگی با سبک سهل گیرانه رابطه مثبت و با سبک مقتدارنه رابطه منفی دارد. اما افسردگی با سبک استبدادی رابطه ندارد. بر اساس نتایج تئوري ذهن نیز با سبک سهل گیرانه رابطه مثبت و با سبک مقتدارنه رابطه منفی دارد. اما تئوري ذهن با سبک استبدادی رابطه ندارد. تئوري ذهن در ارتباط بین سبک های سهل گیرانه و مقتدارنه با افسردگی نقش واسطه ای دارد؛ اما در ارتباط با سبک استبدادی و افسردگی نقش واسطه ای ندارد. يافته‌هاي اين پژوهش در شناخت نقش سبک‌هاي والدگري و عوامل موثر در افسردگي نقش کاربردي دارند و مي‌توان با آموزش‌هاي مناسب اين نقش‌ها را تعديل کرد.
کلمات کلیدی :
ئوري ذهن، افسردگي، سبک‌هاي والدگري، حالت‌هاي هيجاني
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !