ورود به صفحه کاربری

karbari2

ثبت نام

ثبت نام

صفر تا صد چاپ کتاب شما

 

 

 

روانشناسی

اثر بخشی آموزش برنامه مهارتهای مقابله با استرس مبتنی بر رويكرد شناختی – رفتاری بر استرس شغلی و سبک های پاسخ به استرس پرستاران
دوره 4، شماره 36، خرداد 1400، صفحات 32 - 18
نویسندگان : ابراهیم کریم نژاد* 1 ، مهدی زارع بهرام آبادی 2

1 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، مرکزی، ایران.

2 دانشیار، پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی، سازمان سمت.

چکیده :
با توجه به اینکه پرستاری از جمله استرس زا ترین مشاغل است که با سلامت جان انسانها سر و کار دارد و طراحی و بررسی اثربخشی برنامه های آموزشی در این افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. این تحقیق با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مدیریت استرس مبتنی بر رویکرد شناختي - رفتاري بر استرس شغلی و سبک های پاسخ به استرس پرستاران انجام شد. جامعه آماری کلیه پرستاران بیمارستان میلاد شهر تهران بود. بدین منظور 40 نفر از میان پرستاران شاغل به صورت نمونه گیری هدفمند، انتخاب و به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. جلسات آموزشی مدیریت استرس مبتنی بر رویکرد شناختي - رفتاري بر روی گروه آزمايش اجرا گردید. گروه‌های آزمايش و کنترل در مقطع (پیش‌آزمون- پس‌آزمون) با استفاده از مقیاس‌های استاندارد استرس شغلی پرستاران (ENSS) و پاسخ به استرس (SRI) ارزیابی شدند. نتایج نشان داد برنامه آموزشی میتواند به طور اثربخشی میزان استرس شغلی را کاهش دهد و پاسخ به استرس را تغییر دهد (P=0.05). بنابراین بر اساس یافته های این تحقیق پیشنهاد میشود که برنامه های آموزشی تدوین و در فواصل مشخصی برای پرستاران تکرار و وضعیت سلامت و استرس آنها در بازه های زمانی مختلف بررسی و ارزیابی شود.
کلمات کلیدی :
مهارت های مقابله با استرس، درمان شناختی رفتاری، استرس شغلی، پاسخ به استرس، پرستاران.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !