
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره85
-
تعداد مقالات3,396
-
تعداد نویسندگان7,077
-
مقالات پذیرش شده1,331
-
مقالات رد شده2,065
-
درصد پذیرش39.19%
-
درصد عدم پذیرش60.81%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,060,439
بررسی تحلیلی جایگاه بازی در تعلیم و تربیت کودکان از نظر مکاتب غربی و اسلام
دوره 2، شماره 19، دی 98، صفحات 55 - 64
1- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش گرایش تعلیم وتربیت اسلامی، دانشگاه پیام نور،همدان، ایران
2- استادیار دانشگاه پیام نور ،همدان.ایران
3- استادیار دانشگاه پیام نور ،همدان.ایران
چکیده :
موضوع این مقاله بررسی تحلیلی جایگاه بازی در تعلیم و تربیت کودکان از نظر مکاتب غربی و اسلام به روش کتابخانهای(توصیفی-تحلیلی) است. که به علت گستردگی و همپوشانی مکاتب غربی فقط به بیان دیدگاه پیاژه و فروید پرداختیم. از نظر اسلام بازی در تعلیم و تربیت کودک تأثیر بسیاری دارد و باعث رشد همهجانبه ابعاد شخصیت او میشود. پیاژه معتقد است که فعالیتها و بازیهای کودک تحت تأثیر رشد ذهنی اوست و متناسب با رشد ذهنی او فعالیتها و بازیهایش پیچیدهتر میشود. فروید نیز بازی کودک را وسیلهای برای کسب لذت میداند که متناسب با رشد جنسی کودک بازیهایش تغییر میکند. به طور کلی هر سه دیدگاه بر این باورند که بازی باعث رشد همه جانبه کودک میشود و در تعلیم وتربیت کودک مؤثر است. زیرا کودک در بازی مهارتهایی را فرامیگیرد که با آنها میتواند با محیط سازگار شود و در آینده هنگام برخورد با مشکلات رفتار مناسبی از خود نشان دهند.
کلمات کلیدی :