
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره85
-
تعداد مقالات3,395
-
تعداد نویسندگان7,074
-
مقالات پذیرش شده1,331
-
مقالات رد شده2,064
-
درصد پذیرش39.2%
-
درصد عدم پذیرش60.8%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,060,063
تاثیر روش تدریس اکتشافی هدایت شده بر خلاقیت دانش آموزان دختر پایه هشتم در درس علوم تجربی
دوره 2، شماره 18، آذر 98، صفحات 113 - 126
1- کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه اراک، ایران
2- استاد یار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اراک
3- دانشیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اراک
چکیده :
امروزه فعالیت در مدرسه و گرفتن دانستنیها، مهارتها و نگرش بخش عظیمی از زندگی انسان شده است و دیگر نمیتوان با طرز تلقی گذشته تدریس را به معنای انتقال معلومات از ذهن معلم به ذهن شاگرد دانست زیرا این امر باعث میشود که ذهن شاگرد انباشته از مطالب شود که با نیاز و فکرشان متناسب نیست و آنها آنچه را که آموختهاند طوطیوار تکرار کنند و بهتدریج از یادگیری احساس کسالت کنند و چنین یادگیری نهتنها در سازندگی آنها نقش مؤثری ایفا نمیکند بلکه زمینه رکورد علمی و دلزدگی از فعالیتهای علمی را فراهم میکند. تحول، به بستر و فضایی اثربخش نیاز دارد که بتواند در دانش، روش، منش و نگرش افراد تغییر ایجاد کند بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روش تدریس اکتشافی هدایتشده بر خلاقیت دانش آموزان دختر پایه هشتم در درس علوم تجربی انجام شد. روش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه هشتم دوره اول متوسطه شهرستان خمین به تعداد572 نفر بود از میان مجموعه مدارس اول متوسطه شهرستان خمین، یک مدرسه انتخاب شد و سپس از میان مجموعه کلاسهای هشتم آن مدرسه بهطور تصادفی یک کلاس بهعنوان گروه گواه (26 نفر) و کلاس دیگر بهعنوان گروه آزمایش (26 نفر) انتخاب گردید. در این مطالعه، جهت گردآوری داده ها از پرسش نامه خلاقیت عابدی که دارای خرده مقیاس های (سیالی، بسط، ابتکار و انعطاف پذیری) بود، استفاده شد به منظور تحلیل استنباطی داده ها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده گردید.یافتههای پژوهش نشان داد روش تدریس اکتشافی هدایتشده به طور کلی منجر به افزایش خلاقیت دانش آموزان شده است.
کلمات کلیدی :