
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره86
-
تعداد مقالات3,363
-
تعداد نویسندگان7,105
-
مقالات پذیرش شده1,296
-
مقالات رد شده2,067
-
درصد پذیرش38.54%
-
درصد عدم پذیرش61.46%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,087,525
بررسی تاثیر بازی درمانی شناختی رفتاری بر مشکلات هیجانی-اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال نافرمانی مقابله ای در شهر اصفهان
دوره 8، شماره 86، مرداد 1404، صفحات 110 - 120
1- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
چکیده :
زمینه: اختلال نافرمانی مقابله ای از مهمترین اختلال های رفتاری در کودکان و جزء اختلال های برونی سازی محسوب می شود. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازی درمانی شناختی رفتاری بر مشکلات هیجانی-اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال نافرمانی مقابله ای در شهر اصفهان بوده است. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش ازمون- پس ازمون با گروه کنترل بود. جامعه ی مورد مطالعه در این پژوهش کلیه دانش آموزان دارای اختلال نافرمانی مقابله ای مراجعه کننده به مراکز مشاوره و روانشناسی شامل نفر در شهر اصفهان بود که از بین آنها 30 نفر به عنوان نمونه و با توجه به ملاک های ورود و خروج و با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفت. روش گرداوری اطلاعات در بخش تئوری ها کتابخانه ای بوده و در بخش میدانی به منظور گردآوری داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه مشکلات هیجانی- اجتماعی گودمن (1997) جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها در پژوهش با استفاده از نرم افزار spss26 در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام گرفت که در سطح توصیفی از شاخص های میانگین، انحراف معیار (استاندارد)، فراوانی و درصد فراوانی و در سطح استنباطی از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها: مقدار F بدست آمده، برای تمامی مولفه های مشکلات هیجانی-اجتماعی کل در سطح 05/0 معنی دار می باشد (05/0>P). بنابراین فرض صفر رد و فرض پژوهش مورد تایید قرار می گیرد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که با توجه به پایین تر بودن میانگین نمرات گروه آزمایش در مرحله پس آزمون، در خصوص مشکلات هیجانی-اجتماعی چنین نتیجه می شود که بازی درمانی شناختی-رفتاری بر مشکلات هیجانی-اجتماعی کودکان دبستانی تاثیر معناداری دارد.
- 8
- 5
- 1404/02/24
- 1404/04/08
- 1404/05/20