ورود به صفحه کاربری

karbari2

ثبت نام

ثبت نام

صفر تا صد چاپ کتاب شما

 

 

 

روانشناسی

مرور روایتی توانش های خود تعیین گری بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان ابتدایی: ویژگی ها، اهداف و کاربرد
دوره 8، شماره 84، خرداد 1404، صفحات 38 - 50
نویسندگان : فاطمه یوسفی راد* 1
1- کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد صحنه، صحنه، ایران.
چکیده :
در این پژوهش با محوریت نظریه خودتعیین‌گری، که بر انگیزش درونی و بیرونی و نیز سه نیاز بنیادی انسان شامل خودمختاری، شایستگی و ارتباط تأکید دارد، تلاش شده است تا تأثیر این توانش‌ها بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دوره ابتدایی بررسی شود. بدین منظور، مقالات علمی منتشرشده به زبان‌های فارسی و انگلیسی از پایگاه‌های اطلاعاتی Google Scholar، PubMed، Scopus، Science Direct، Elsevier، EBSCO، Springer، ISC، SID و IranDoc گردآوری و مورد تحلیل قرار گرفتند. پس از اعمال ملاک‌های ورود و خروج، ۳۳ مقاله انتخاب شده و اطلاعات آن‌ها بررسی و تفسیر شد. نتایج حاکی از آن است که خودتعیین‌گری نقش مهمی در بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی ایفا می‌کند. این توانش با افزایش انگیزش یادگیری، موجب ارتقاء پیشرفت تحصیلی شده و عملکرد آموزشی آنان را به‌طور معناداری پیش‌بینی می‌کند. این یافته‌ها می‌توانند راهگشای معلمان، والدین و مسئولان نظام آموزشی در جهت بهره‌گیری از راهبردهای مبتنی بر خودتعیین‌گری برای بهبود فرایند یادگیری در دوره ابتدایی باشند.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !