ورود به صفحه کاربری

karbari2

ثبت نام

ثبت نام

صفر تا صد چاپ کتاب شما

 

 

 

روانشناسی

مرور روایتی توانش های خود تعیین گری بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان ابتدایی: ویژگی ها، اهداف و کاربرد
دوره 8، شماره 84، خرداد 1404، صفحات 38 - 50
نویسندگان : فاطمه یوسفی راد* 1

1 کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد صحنه، صحنه، ایران.

چکیده :
در این پژوهش با محوریت نظریه خودتعیین‌گری، که بر انگیزش درونی و بیرونی و نیز سه نیاز بنیادی انسان شامل خودمختاری، شایستگی و ارتباط تأکید دارد، تلاش شده است تا تأثیر این توانش‌ها بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دوره ابتدایی بررسی شود. بدین منظور، مقالات علمی منتشرشده به زبان‌های فارسی و انگلیسی از پایگاه‌های اطلاعاتی Google Scholar، PubMed، Scopus، Science Direct، Elsevier، EBSCO، Springer، ISC، SID و IranDoc گردآوری و مورد تحلیل قرار گرفتند. پس از اعمال ملاک‌های ورود و خروج، ۳۳ مقاله انتخاب شده و اطلاعات آن‌ها بررسی و تفسیر شد. نتایج حاکی از آن است که خودتعیین‌گری نقش مهمی در بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی ایفا می‌کند. این توانش با افزایش انگیزش یادگیری، موجب ارتقاء پیشرفت تحصیلی شده و عملکرد آموزشی آنان را به‌طور معناداری پیش‌بینی می‌کند. این یافته‌ها می‌توانند راهگشای معلمان، والدین و مسئولان نظام آموزشی در جهت بهره‌گیری از راهبردهای مبتنی بر خودتعیین‌گری برای بهبود فرایند یادگیری در دوره ابتدایی باشند.
کلمات کلیدی :
توانش، خود تعیین گری، دانش آموزان ابتدایی، عملکرد تحصیلی
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !