
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره85
-
تعداد مقالات2,015
-
تعداد نویسندگان4,728
-
مقالات پذیرش شده1,331
-
مقالات رد شده684
-
درصد پذیرش66.05%
-
درصد عدم پذیرش33.95%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات2,059,870
مرور روایتی توانش های خود تعیین گری بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان ابتدایی: ویژگی ها، اهداف و کاربرد
دوره 8، شماره 84، خرداد 1404، صفحات 38 - 50
1- کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد صحنه، صحنه، ایران.
چکیده :
در این پژوهش با محوریت نظریه خودتعیینگری، که بر انگیزش درونی و بیرونی و نیز سه نیاز بنیادی انسان شامل خودمختاری، شایستگی و ارتباط تأکید دارد، تلاش شده است تا تأثیر این توانشها بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی بررسی شود. بدین منظور، مقالات علمی منتشرشده به زبانهای فارسی و انگلیسی از پایگاههای اطلاعاتی Google Scholar، PubMed، Scopus، Science Direct، Elsevier، EBSCO، Springer، ISC، SID و IranDoc گردآوری و مورد تحلیل قرار گرفتند. پس از اعمال ملاکهای ورود و خروج، ۳۳ مقاله انتخاب شده و اطلاعات آنها بررسی و تفسیر شد. نتایج حاکی از آن است که خودتعیینگری نقش مهمی در بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان ابتدایی ایفا میکند. این توانش با افزایش انگیزش یادگیری، موجب ارتقاء پیشرفت تحصیلی شده و عملکرد آموزشی آنان را بهطور معناداری پیشبینی میکند. این یافتهها میتوانند راهگشای معلمان، والدین و مسئولان نظام آموزشی در جهت بهرهگیری از راهبردهای مبتنی بر خودتعیینگری برای بهبود فرایند یادگیری در دوره ابتدایی باشند.
کلمات کلیدی :
- 100
- 60
- 1404/01/16
- 1404/02/27
- 1404/03/29