ورود به صفحه کاربری

karbari2

ثبت نام

ثبت نام

صفر تا صد چاپ کتاب شما

 

 

 

روانشناسی

بررسی اثربخشی برنامه آموزش یادگیری اجتماعی عاطفی بر خودکارآمدی اجتماعی نوجوانان با آسیب بینایی
دوره 8، شماره 84، خرداد 1404، صفحات 1 - 10
نویسندگان : زهرا پارسایی* 1

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز ، ایران.

چکیده :
هدف اصلی این پژوهش، بررسی اثرات برنامه آموزش یادگیری اجتماعی-عاطفی بر میزان خودکارآمدی اجتماعی در نوجوانان با آسیب بینایی بود. این تحقیق با استفاده از روش نیمه‌آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی نوجوانان نابینا و کم‌بینای ساکن شهر شیراز بود. از میان این جامعه، 20 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه شامل 10 نفر) تقسیم شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس خودکارآمدی اجتماعی نوجوانان کانلی (1989) استفاده شد. در این مطالعه، تخصیص شرکت‌کنندگان به گروه‌های آزمایش و کنترل به صورت تصادفی انجام گرفت. گروه آزمایش طی 10 جلسه آموزشی، مهارت‌های اجتماعی و عاطفی را فرا گرفتند، در حالی که گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های اجتماعی و عاطفی، به طور چشمگیری باعث افزایش خودکارآمدی اجتماعی در نوجوانان نابینا و کم‌بینا شده است. این یافته‌ها حاکی از آن است که آموزش این مهارت‌ها می‌تواند روشی موثر برای تقویت توانایی‌های اجتماعی این گروه از نوجوانان باشد.
کلمات کلیدی :
آسیب بینایی، خودکارآمدی اجتماعی، نوجوانان، یادگیری اجتماعی عاطفی
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !