
اثربخشی نقشه مفهومی بر اشتیاق تحصیلی و حافظه فعال در دانش آموزان متوسطه مبتلا به اختلال یادگیری شهر مشهد
دوره 7، شماره 74، مرداد 1403، صفحات 70 - 79
1 استادیار گروه علوم تربیتی و مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد. ایران
2 کارشناس ارشد آموزش و پرورش، مشهد، ایران
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف، تعیین اثربخشی نقشه مفهومی بر اشتیاق تحصیلی و حافظه فعال در دانش آموزان متوسطه مبتلا به اختلال یادگیری شهر مشهد انجام شده است. پژوهش نیمه¬تجربی از نوع پیش¬آزمون - پس¬آزمون و با گروه گواه بود. جامعه-آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول دارای اختلال یادگیری ریاضی شهر مشهد مي¬باشد كه در سال تحصيلي 1403-1402 مشغول به تحصيل بوده است. روش نمونهگیری به صورت در دسترس بود، و ۳۰ نفر نمونه در دو گروه آزمایش (۱۵) و گروه گواه (۱۵) به صورت تصادفی گمارده شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریک و همکاران (2004)، پرسشنامه حافظه فعال پیکرینگ و گثرکول (2001) و پرسشنامه مشکلات یادگیری ویلکات و همکاران (۲۰۱۱) بود. در گروه آزمایش، به روش نقشه مفهومی و در گروه کنترل به روشهای مرسوم به دانشآموزان مطالب درس ریاضی ارائه شد. در این تحقیق به منظور تجزیه و تحلیل داده¬های به دست آمده، براساس آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آمار استنباطی (کوواریانس) از نرم افزار SPSS استفاده گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که در مرحله پس آزمون بین میانگین اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (001/0=P). و همچنین، حافظه فعال در دانش آموزان و ابعاد آن در افراد دو گروه تفاوت معناداری وجود داشت (001/0=P). بنابراین، استفاده از روش تدریس مبتنی بر نقشه مفهومی برای ارتقای اشتیاق تحصیلی و حافظه فعال دانش آموزان متوسطه مبتلا به اختلال یادگیری دانشآموزان پیشنهاد میشود.
پژوهش حاضر با هدف، تعیین اثربخشی نقشه مفهومی بر اشتیاق تحصیلی و حافظه فعال در دانش آموزان متوسطه مبتلا به اختلال یادگیری شهر مشهد انجام شده است. پژوهش نیمه¬تجربی از نوع پیش¬آزمون - پس¬آزمون و با گروه گواه بود. جامعه-آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول دارای اختلال یادگیری ریاضی شهر مشهد مي¬باشد كه در سال تحصيلي 1403-1402 مشغول به تحصيل بوده است. روش نمونهگیری به صورت در دسترس بود، و ۳۰ نفر نمونه در دو گروه آزمایش (۱۵) و گروه گواه (۱۵) به صورت تصادفی گمارده شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریک و همکاران (2004)، پرسشنامه حافظه فعال پیکرینگ و گثرکول (2001) و پرسشنامه مشکلات یادگیری ویلکات و همکاران (۲۰۱۱) بود. در گروه آزمایش، به روش نقشه مفهومی و در گروه کنترل به روشهای مرسوم به دانشآموزان مطالب درس ریاضی ارائه شد. در این تحقیق به منظور تجزیه و تحلیل داده¬های به دست آمده، براساس آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آمار استنباطی (کوواریانس) از نرم افزار SPSS استفاده گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که در مرحله پس آزمون بین میانگین اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (001/0=P). و همچنین، حافظه فعال در دانش آموزان و ابعاد آن در افراد دو گروه تفاوت معناداری وجود داشت (001/0=P). بنابراین، استفاده از روش تدریس مبتنی بر نقشه مفهومی برای ارتقای اشتیاق تحصیلی و حافظه فعال دانش آموزان متوسطه مبتلا به اختلال یادگیری دانشآموزان پیشنهاد میشود.
کلمات کلیدی :
حافظه فعال، اشتیاق تحصیلی، اختلال یادگیری، نقشه مفهومی
حافظه فعال، اشتیاق تحصیلی، اختلال یادگیری، نقشه مفهومی
-
350
-
12
-
1403/01/19
-
1403/03/20
-
1403/05/27