
تبیین منطق برنامه درسی آموزش علوم بر مبنای فلسفه علم رئالیسم استعلایی
دوره 6، شماره 67، دی 1402، صفحات 103 - 114
1 استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری
2 آموزگار و دانشجو دکترا برنامه ریزی درسی ،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری
چکیده :
هدف از این پژوهش تبیین منطق برنامه درسی آموزش علوم بر مبنای فلسفه علم رئالیسم استعلایی باسکار است. که به روش استنتاجی انجام گردید. ابتدا سه عنصر واقع گرایی هستی شناختی، نسبی گرایی معرفت شناختی و عقلانیت داوری که رئالیسم استعلایی بر آن تمرکز دارد را مورد بررسی قرار داده و در ادامه پیامدهای آن را برمنطق برنامه درسی آموزش علوم مورد واکاوی قرار می دهیم. طبق این پژوهش ترکیب واقع گرایی هستی شناختی و نسبی گرایی معرفت شناختی، رویکرد واقع گرایی سازه گرایانه را برای منطق آموزش علوم به ارمغان می آورد، در واقع گرایی سازه گرایانه علم اگر چه محصول تخیل خلاقانه انسان است، اما همواره معطوف به واقعیت بیرونی است. همچنین به چگونگی فلسفه علم در آموزش علوم پرداخته شده است و ماهیت و فلسفه علم مورد واکاوی قرار گرفت.
هدف از این پژوهش تبیین منطق برنامه درسی آموزش علوم بر مبنای فلسفه علم رئالیسم استعلایی باسکار است. که به روش استنتاجی انجام گردید. ابتدا سه عنصر واقع گرایی هستی شناختی، نسبی گرایی معرفت شناختی و عقلانیت داوری که رئالیسم استعلایی بر آن تمرکز دارد را مورد بررسی قرار داده و در ادامه پیامدهای آن را برمنطق برنامه درسی آموزش علوم مورد واکاوی قرار می دهیم. طبق این پژوهش ترکیب واقع گرایی هستی شناختی و نسبی گرایی معرفت شناختی، رویکرد واقع گرایی سازه گرایانه را برای منطق آموزش علوم به ارمغان می آورد، در واقع گرایی سازه گرایانه علم اگر چه محصول تخیل خلاقانه انسان است، اما همواره معطوف به واقعیت بیرونی است. همچنین به چگونگی فلسفه علم در آموزش علوم پرداخته شده است و ماهیت و فلسفه علم مورد واکاوی قرار گرفت.
کلمات کلیدی :
فلسفه علم، رئالیسم استعلایی، واقع گرایی، نسبی گرایی، عقلانیت داوری
فلسفه علم، رئالیسم استعلایی، واقع گرایی، نسبی گرایی، عقلانیت داوری
-
334
-
12
-
1402/05/22
-
1402/07/27
-
1402/10/29