ورود به صفحه کاربری

karbari2

ثبت نام

ثبت نام

صفر تا صد چاپ کتاب شما

 

 

 

روانشناسی

پیش بینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس خودتنظیمی و کمالگرایی در دانش آموزان دوره متوسطه
دوره 8، شماره 85، تیر 1404، صفحات 1 - 13
نویسندگان : شهرام شجاعی* 1، اسماعیل کاظم پور 2
1- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، مازندران، ایران
2- دکترای علوم تربیتی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، مازندران، ایران
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس خودتنظیمی و کمالگرایی در دانش آموزان دوره متوسطه انجام شد. روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان دوره متوسطه دوم در سال 1403-1404 به تعداد 900 نفر تشکیل می دهند. نمونه مورد مطالعه 150 دانش آموز بودند که به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه های خودتنظیمی، کمال گرایی و اهمالکاری پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل با نرم افزار آماری SPSS22 استفاده شد. با توجه به نتايج تحلیل رگرسیون نشان داد که کمال گرایی 91 درصد و متغیر خودتنطیمی 54 درصد از تغییرات اهمالکاری را پیش بینی می کنند. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد بين کمال گرایی معطوف به خود با اهمالکاری (980/0-=r) رابطه منفی و معنادار وجود دارد (01/0<P). بين کمال گرایی معطوف به دیگران با اهمالکاری (975/0-=r) رابطه منفی و معنادار وجود دارد (01/0<P). بين کمال گرایی معطوف به سوی اجتماع با اهمالکاری (932/0-=r) رابطه منفی و معنادار وجود دارد (01/0<P). بين کمال گرایی با اهمالکاری (991/0=r) رابطه منفی و معنادار وجود دارد (01/0<P). بين نمره اهمالکاری با خودتنظیمی رابطه منفی و معنادار وجود دارد (01/0<P). با توجه به نتایج باید گفت که خودتنظیمی، کمالگرایی و اهمالکاری در داانش آموزان با توجه به تفاوت‌های موجود در ويژگی‌های شخصیّتی هر کودک ممکن است از انتظارات و سبک های فرزند پروری والدین باشد.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !