
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره85
-
تعداد مقالات3,396
-
تعداد نویسندگان7,077
-
مقالات پذیرش شده1,331
-
مقالات رد شده2,065
-
درصد پذیرش39.19%
-
درصد عدم پذیرش60.81%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,060,778
بررسی نقش واسطهگری هوش معنوی در رابطه بین سبک های هویت با سرسختي روانشناختي دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر اصفهان
دوره 6، شماره 66، آذر 1402، صفحات 177 - 195
1- دانش اموخته کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور زرین شهر، واحد اصفهان، ایران
چکیده :
هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی نقش واسطه گری هوش معنوی در رابطه بین سبک های هویت و سرسختی روانشناختی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر اصفهان بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت پژوهشی پیمایشی، به لحاظ درجه نظارت از نوع تحقیقات توصیفی – همبستگی است که از دسته تحقیقات غیرآزمایشی است و از نظر زماني مقطعي بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مشغول به تحصیل در دوره دوم متوسطه در منطقه 3 شهر اصفهان در سال تحصیلی 1400-1401 میباشد که تعداد آنان 7450 نفر بود. برای تعیین حداقل تعداد حجم نمونه از روش جرسی و مورگان استفاده شد. بر این اساس حجم نمونه آماری 365 نفر بدست آمد که از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای دستیابی به دادههای کمی براساس متغیرهای پژوهش پرسشنامه استاندارد پرسشنامه هوش معنوی استیونز، پرسشنامه سبکهای هویت بورزونسکی و پرسشنامه سرسختی روانشناختی کوباسا استفاده شد. برای تحلیل داده ها و آزمون فرضیهها از مدل معادلات ساختاری استفاده گرديد. برای انجام تحلیل ها از نرم افزارهای Smart PLS و SPSS استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد ابعاد مختلف سبک هویت رابطه معنی داری با سرسختی روانشناختی دارد و همچنین در بررسی نقش واسطه ای هوش معنوی نیز بدست آمد که هوش معنوی در رابطه بین سبک های هویت و سرسختی روانشناختی نقش واسطه ای در سطح متوسط دارد. بر این اساس پیشنهاد می شود در مدارس برنامه هایی برای بهبود هوش معنوی و افزایش معنویت در دانش آموزان تدارک دیده شود.
کلمات کلیدی :
- 347
- 19
- 1402/04/16
- 1402/07/15
- 1402/10/02