
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره85
-
تعداد مقالات3,396
-
تعداد نویسندگان7,077
-
مقالات پذیرش شده1,331
-
مقالات رد شده2,065
-
درصد پذیرش39.19%
-
درصد عدم پذیرش60.81%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,060,476
پیش بینی ناگویی هیجانی براساس خودآگاهی هیجانی در نوجوانان
دوره 8، شماره 85، تیر 1404، صفحات 33 - 44
1- دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه آزاد تهران شمال، تهران، ایران
چکیده :
این پژوهش با هدف تعیین پیش بینی ناگویی هیجانی بر اساس خودآگاهی هیجانی در نوجوانان دختر شهر تهران انجام شد. روش پژوهش حاضرتوصيفي از نوع همبستگی و از حیث هدف در زمره پژوهش های کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دختران نوجوان منطقه 4 شهر تهران که در مدارس متوسطه دوره دوم مشغول به تحصیل بودند، که با روش تعیین حجم نمونه فرمول کوکران ، 210 نفر از آنها بصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامهی ناگویی هیجانی تورنتو(1994)، پرسشنامه استاندارد خودآگاهی هیجانی گرنت و همکاران (2002) بودند. روش های آماری و تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش توصیفی و استنباطی انجام شد. تحلیل و بررسی فرضیه های پژوهشی با استفاده از آزمون آماری (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره) صورت گرفت. جهت تعیین نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف تک نمونه ای مورد بررسی قرار گرفت و با نرم افزار SPSS-23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش مشخص نمودند که خودآگاهی هیجانی می تواند ناگویی هیجانی نوجوانان دختر شهر تهران را پیش بینی کند (0.05>). بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که خودآگاهی هیجانی می تواند ناگویی هیجانی نوجوانان دختر شهر تهران را پیش بینی کند. در نهایت میتوان پیشنهاد کرد دانش آموزانی که ناگویی هیجانی دارند از طرف خانواده، معلمان، مدرسه و همسالان مورد حمایت قرار گیرند و از این طریق باعث بهبود بیان هیجانات آنان گردند. همچنین بهتر است معلمان به ایجاد فضایی با کم ترین میزان تنش و استرس در کلاس درس و مدرسه برای دانش آموزان اقدام کنند و از این طریق بیان هیجانات آنان را افزایش دهند.در آخر، معلمان اطلاعات کافی در مورد نیازهای روان شناختی اساسی داشته و در برآورده کردن این نیازها در دانش آموزان اقدام کرده و از این طریق باعث بهبود هیجانات در آنان شوند.
کلمات کلیدی :
- 21
- 19
- 1403/10/16
- 1404/01/05
- 1404/03/01