
بررسی تاثیر حافظه فعال در اختلالات یادگیری دانش آموزان
دوره 6، شماره 61، تیر 1402، صفحات 270 - 286
1 دکتری مدیریت آموزشی ، دانشگاه شهید بهشتی
2 کارشناسی میکروبیولوژی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین
3 کارشناسی ریاضی ، دانشگاه دکتر شریعتی ساری
چکیده :
ناتوانی های یادگیری یا اختلالات یادگیری ، اصطلاحی مادر برای طیف گسترده ای از مشکلات یادگیری است که وجود این اختلال در دانش آموزان منجر به افت تحصیلی، کاهش اعتماد به نفس ، عزت نفس و ترک تحصیل آنها می شود . براساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ناتوانیهای یادگیری در طبقه اختلالهای عصبی- تحولی قرار می گیرد. این اختلال نخستین بار در سنین آموزش رسمی ظاهر می شود و با مشکلات مداوم در یادگیری مهارتهای تحصیلی پایه نظیر: خواندن، نوشتن و ریاضیات بروز می کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر حافظه فعال در اختلالات یادگیری دانش آموزان و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است . نتایج پژوهش حاکی از آن است که حافظه فعال پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است و نقشی حساس در یادگیری دانش آموزان ایفا می کند. لذا توجه به حافظه فعال در فرآیند تشخیص و درمان دانش آموزان با اختلالات یادگیری نقش مؤثری ایفا می کند .
ناتوانی های یادگیری یا اختلالات یادگیری ، اصطلاحی مادر برای طیف گسترده ای از مشکلات یادگیری است که وجود این اختلال در دانش آموزان منجر به افت تحصیلی، کاهش اعتماد به نفس ، عزت نفس و ترک تحصیل آنها می شود . براساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ناتوانیهای یادگیری در طبقه اختلالهای عصبی- تحولی قرار می گیرد. این اختلال نخستین بار در سنین آموزش رسمی ظاهر می شود و با مشکلات مداوم در یادگیری مهارتهای تحصیلی پایه نظیر: خواندن، نوشتن و ریاضیات بروز می کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر حافظه فعال در اختلالات یادگیری دانش آموزان و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است . نتایج پژوهش حاکی از آن است که حافظه فعال پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است و نقشی حساس در یادگیری دانش آموزان ایفا می کند. لذا توجه به حافظه فعال در فرآیند تشخیص و درمان دانش آموزان با اختلالات یادگیری نقش مؤثری ایفا می کند .
کلمات کلیدی :
دانش آموزان، حافظه فعال، اختلال یادگیری
دانش آموزان، حافظه فعال، اختلال یادگیری
-
419
-
9
-
1402/01/19
-
1402/02/10
-
1402/04/24