ورود به صفحه کاربری

karbari2

ثبت نام

ثبت نام

صفر تا صد چاپ کتاب شما

 

 

 

روانشناسی

نقش سبک رهبری فضیلت گرا بر ایده های خلاقانه کارکنان ستادی آموزش و پرورش استان کردستان با میانجیگری نقش مدارای اجتماعی
دوره 6، شماره 68، بهمن 1402، صفحات 33 - 45
نویسندگان : رضا غفاری نیا 1 ، زهرا حاتم نیا* 2

1 عضو هیات علمی دانشگاه باختر ایلام

2 کارشناس ارشد علوم تربیتی

چکیده :
این پژوهش با هدف، بررسی تاثیر سبک رهبری فضیلت¬گرا بر ایده های خلاقانه کارکنان ستادی آموزش و پرورش استان کردستان با میانجیگری نقش مدارای اجتماعی انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گرد آوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی با مدل یابی معادلات ساختاری است و ابزار گرداوری داده ها پرسشنامه می¬باشد. پرسشنامه های مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از پرسشنامه رهبری فضیلت گرا وانگ و هکت(2015)، پرسشنامه ایده خلاقانه سلطانی(1388)، پرسشنامه مداری اجتماعی سیاه کمری(1396)، که روایی پرسشنامه ها با روش اعتبار محتوا و پایایی آن ها با محاسبه آلفای کرونباخ تایید شده است. در پژوهش حاضر روش نمونه گیری: تصادفی طبقه¬ای نسبی متناسب با حجم جامعه استفاده شده است. جامعه پژوهش کارکنان ستادی اموزش و پرورش استان کردستان به تعداد 284 نفر می¬باشد و با توجه به جدول گرجسی و مورگان(1970) حجم نمونه 164 نفر از کارکنان انتخاب شده است. در این پژوهش برای بررسی و آزمون فرضیات از نرم افزار معادلات ساختاریpls2 استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد سبک فضیلت گرا و مولفه های ان بر ایده های خلاقانه کارکنان و مدارای اجتماعی تاثیر مثبت و معناداری دارد و همچنین مدارای اجتماعی بر ایده های خلاقانه تاثیر مثبت و معناداری دارد و نهایتا تاثیر نقش میانجی مدارای اجتماعی بر رابطه بین رهبری فضیلت گرا و ایده های خلاقانهتاثیر مثبت و معنادار بود. لذا با توجه به اهمیت رهبری فضیلت گرا پیشنهاد می گردد سازمان ها تلاش لازم جهت افزایش میزان رهبری فضیلت گرا در سازمان را مبذول دارند.
کلمات کلیدی :
رهبری فضیلت گرا، ایده های خلاقانه، مدارای اجتماعی، کارکنان ستادی اموزش و پرورش
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !