
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره85
-
تعداد مقالات3,396
-
تعداد نویسندگان7,077
-
مقالات پذیرش شده1,331
-
مقالات رد شده2,065
-
درصد پذیرش39.19%
-
درصد عدم پذیرش60.81%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,060,797
اثربخشي آموزش گروه درمانی مبتنی بر حضور ذهن بر عاطفه مثبت، انعطاف پذیری و شادکامی در بيماران مبتلا به ام اس شهر اهواز
دوره 2، شماره 15، شهریور 98، صفحات 51 - 69
1- کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
چکیده :
هدف از اين پژوهش، بررسي اثربخشي آموزش گروه درمانی مبتنی بر حضور ذهن بر عاطفه مثبت ، انعطاف پذیری و شادکامی در بيماران مبتلا به ام اس بود. مدل پژوهش، نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل است. جامعه آماري در اين پژوهش كليه بيماران مالتیپل اسکلروزیس هستند كه به انجمن ام اس شهر اهواز در سال 1398 مراجعه كرده اند، مي باشد. حجم نمونه 30 نفر بود كه از جامعه مذكور، به روش نمونه گيري دردسترس انتخاب شدند.15 نفر به گروه آزمايش و 15 نفر به گروه كنترل تخصيص يافتند.ابزار هاي پژوهشي مورد استفاده عاطفه مثبت دينرو همکاران (1985)، انعطاف پذیری کانر و دیویدسون (2003) و شادکامی آکسفورد( 1989 ) بود. گروه آزمايش در طول هفت جلسه ، هرجلسه به مدت 90 دقيقه آموزش گروه درمانی مبتنی بر حضور ذهن دريافت كردند. براي تحليل داده ها از تحليل كواريانس چند متغيره و يك متغيره استفاده شد.یافتهها نشان داد آموزش گروه درمانی مبتنی بر حضور ذهن بر افزايش عاطفه مثبت ، انعطاف پذیری و شادکامی در بيماران مبتلا به ام اس موثر بود.