
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره85
-
تعداد مقالات3,396
-
تعداد نویسندگان7,077
-
مقالات پذیرش شده1,331
-
مقالات رد شده2,065
-
درصد پذیرش39.19%
-
درصد عدم پذیرش60.81%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,060,885
پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس هیجانات پیشرفت، سبک های اسنادی و تاب آوری دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر بیجار
دوره 6، شماره 59، اردیبهشت 1402، صفحات 186 - 195
1- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه پیام نور کردستان
2- دکترای روانشناسی، عضو هیئت علمی دانشکاه پیام نور سنندج
3- دکترای روانشناسی، عضو هیئت علمی دانشکاه پیام نور سنندج
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس هیجانات پیشرفت، سبک های اسنادی و تاب¬آوری دانش آموزان انجام گرفت. اين پژوهش از نوع پژوهشهاي توصیفی-همبستگی بود. جامعة آماري شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر بیجار در سال تحصیلی 02-1401 بود که 384نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه هاي تاب آوری كانر و ديويدسون (2003)، هیجانات تحصیلی پکران و همکاران (2005)، سبک های اسنادی (ASQ) و پیشرفت تحصیلی فام و تیلور (1999) جمع آوري و با استفاده از نرم افزار SPSS-24 و آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تجزيه وتحليل شدند. يافته ها نشان داد بین هیجانات پیشرفت، سبک های اسنادی و تاب آوری با پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد (01/0P<) و مدل رگرسیونی برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی از روی هیجانات پیشرفت، سبک های اسنادی و تاب آوری در جهت مثبت تأیید می شود؛ به گونه ای که متغیرهای مذکور 5/33% از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین می کنند (01/0P<). بنابراین می توان گفت که هیجانات پیشرفت، سبک های اسنادی و تاب آوری به عنوان عوامل روانی-هیجانی در ارتقای پیشرفت تحصیلی نقش دارند و توجه به این سازه ها جهت بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان ضروری است.
کلمات کلیدی :
- 421
- 19
- 1401/10/03
- 1401/11/09
- 1402/02/23