ورود به صفحه کاربری

karbari2

ثبت نام

ثبت نام

صفر تا صد چاپ کتاب شما

 

 

 

روانشناسی

ارائه مدل خودکارآمدی تحصیلی بر اساس کنترل عواطف و احساس پیوستگی با نقش میانجی سرسختی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر ایلام
دوره 8، شماره 86، مرداد 1404، صفحات 1 - 20
نویسندگان : رضا غفاری نیا* 1، فاطمه قاسمی نیا 2، زهرا حاتم نیا 3
1- استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه باختر، ایلام، ایران
2- کارشناسی ارشد،گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه باختر، ایلام، ایران
3- کارشناسی ارشد،گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه باختر، ایلام، ایران
چکیده :
این پژوهش با هدف ارائه مدل خودکارآمدی تحصیلی بر اساس کنترل عواطف و احساس پیوستگی با نقش میانجی سرسختی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر ایلام انجام شد. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و از نظر نحوه اجرا توصيفی و همبستگي از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر ایلام در سال تحصیلی 1404-1403 به تعداد 5040 نفر بودند. در پژوهش حاضر، به منظور تعیین حجم نمونه، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970)، تعداد 361نفر به عنوان نمونه انتخاب شد و به جهت جلوگیری از افت نمونه و ... %10 بیشتر، که مقدار به‌دست ‌آمده برابر با 402 نفر است که در مرحله بعد وپس از توزیع پرسشنامه ها371 پرسشنامه جمع آوری شد. در مرحله بعد برای انتخاب نمونه های پژوهش، روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده گردید. در اين پژوهش براي جمع آوري اطلاعات مربوط به پاسخگويي به سؤالات پژوهش، از روش ميداني با بکارگيري پرسشنامه استفاده‌ شده است، همچنين از روش کتابخانه اي مانند مطالعه کتاب ها، مقالات، مجلات، طرح هاي پژوهشي و بانک هاي اطلاعاتي اينترنتي، مصاحبه با متخصصان و صاحب نظران مرتبط با موضوع مورد مطالعه (اساتید دانشگاه،...) براي تدوين و نگارش بخش ادبيات موضوع و مباني نظري استفاده ‌شده است. ابزار اصلی گردآوری داده ها، شامل پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی زاژاکووا و همکاران (2005) با آلفای84/0 ، پرسشنامه سرسختی تحصیلی کوباسا و همکاران (۱۹۸۲) با آلفای 84/0، پرسشنامه کنترل عواطف ویلیامز و همکاران(1997) با آلفای 85/0و پرسشنامه احساس پیوستگی آنتونوسکی(1987) با الفای 85/0 استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها نیز با نظر استاد راهنما و نظرخواهی از صاحب‌نظران این حوزه بررسی و تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، نرم افزار SPSS22 ، ایموس25 و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین کنترل عواطف و خودکارآمدی تحصیلی 159/0 -، بین احساس پیوستگی و خودکارآمدی تحصیلی 193/0، بین کنترل عواطف و سرسختی تحصیلی 201/0-، بین احساس پیوستگی و سرسختی تحصیلی 521/0، بین سرسختی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی 781/0 در میان دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر ایلام همبستگی وجود دارد. همچنین، مشاهده شد که نقش ميانجي سرسختی تحصیلی در حالت استاندارد به میزان 152/0واحد به اثرات کل رابطه بین کنترل عواطف و خودکارآمدی تحصیلی اضافه می کند. ضمن اینکه نقش ميانجي سرسختی تحصیلی در حالت استاندارد به میزان 152/0 واحد به اثرات کل رابطه بین احساس پیوستگی با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر ایلام اضافه می کند.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !