
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره85
-
تعداد مقالات3,396
-
تعداد نویسندگان7,077
-
مقالات پذیرش شده1,331
-
مقالات رد شده2,065
-
درصد پذیرش39.19%
-
درصد عدم پذیرش60.81%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,060,552
شیوع شناسی اعتیاد به خرید در بین جوانان شهر اصفهان
دوره 6، شماره 60، خرداد 1402، صفحات 83 - 102
1- کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- کارشناسی روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول)
چکیده :
امروزه خرید به عنوان یک فعالیت تفریحی به نوعی سرگرمی و راه فراری از زندگی روزمره به یک رفتار تبدیل شده است. هدف این پژوهش شیوع شناسی اعتیاد به خرید در بین جوانان شهر اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل جوانان شهر اصفهان (18-40) سال در سال 1401 بودند. ابزار پژوهش مقیاس اعتیاد به خرید برگن است که اندراسن، گریفیتس، پالسن، بیلدر و همکاران (2015 ) ساختهاند. این پرسشنامه دارای دو بخش است. بخش اول از 5 پرسش مربوط به اطلاعات جمعیتشناختی و بخش دوم از 28 گویه یا مؤلفه بر حسب طیف لیکرت 5 درجه ای تشکیل شده است. همچنین شامل 7 خرده مقیاس برتری، تعدیل خلق، تعارض، تحمل، عود، مشکلات و کنارهگیری است. اعتبار این مقیاس به روش همسانی درونی 87/0 و آلفای کرونباخ آن 867/0 بود. یافته ها نشان داد که میانگین ابعاد برتری، تعارض، تحمل اعتیاد به خرید در مردها به طور معناداری بیشتر از زنان بوده است. میانگین هر یک از ابعاد و همچنین نمره کل اعتیاد به خرید با وضعیت تاهل ارتباط معنادار نداشت. آزمون آنالیز واریانس یکطرفه نشان داد که میانگین هر یک از ابعاد و همچنین نمره کل اعتیاد به خرید با سطح تحصیلات و میزان درآمد ارتباط معنادار نداشت. همچنین ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که سن با نمره کل اعتیاد به خرید و ابعاد آن رابطه معنادار نداشت. در مجموع می توان نتیجه گرفت که اعتیاد به خرید در بین جوانان شهر اصفهان به صورت چشمگیری وجود نداشت.
کلمات کلیدی :
- 453
- 20
- 1401/10/04
- 1402/01/14
- 1402/03/28