
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره85
-
تعداد مقالات3,395
-
تعداد نویسندگان7,074
-
مقالات پذیرش شده1,331
-
مقالات رد شده2,064
-
درصد پذیرش39.2%
-
درصد عدم پذیرش60.8%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,060,147
بررسی رابطه هوش هیجانی با سلامت روان دانش آموزان متوسطه اول شهر نیکشهر
دوره 5، شماره 50، مرداد 1401، صفحات 454 - 478
1- فوق لیسانس راهنمایی و مشاوره، دانشگاه آزاد اشکذر ، یزد ، ایران
2- فوق لیسانس مشاوره ، دانشگاه آزاد اردکان، یزد ، ایران
3- فوق لیسانس تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش،پیام نور کرمان،کرمان ، ایران
4- لیسانس زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد چابهار ، سیستان و بلوچستان ، ایران
چکیده :
در سالیان گذشته و با رشد علم و تکنولوژی و صنعتی شدن زندگی بشر و محدود شدن محیط زندگی نوجوانان به زندگی شهری و آپارتمان نشینی رشد هوش هیجانی-عاطفی در نوجوانان و جوانان برای زندگی بهتر و تصمیمهای سرنوشت ساز قدرت و اراده انجام کار و حل مسئله کاهش یافته است تفریحات و بازیهای مجازی این روزها بخش وسیعی از اوقات فراغت نوجوانان را به خود اختصاص داده که در این مقاله به موضوع تاثیر هوش هیجانی بر سلامت روان میپردازیم بدون شک ابعاد هوش هیجانی خود آگهی خودتنظیمی خودانگیختگی همدلی مهارتهای اجتماعی خودکنترلی در سلامت روان ارتباط معناداری دارد. در شهر نیکشهر از حجم آماری معین و روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی از ۶۰ نفر از دانش آموزان پایه های هفتم، هشتم و نهم ، مدارس پسرانه متوسطه اول باروش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای گزینش شدند مورد پژوهش و بررسی قرار گرفتند فرض اصلی این پژوهش در این بود که هوش هیجانی عاطفی و مولفههای آن و با سلامتروان رابطه معناداری دارد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل هوش هیجانی ماییر و سالووی(1966) که در قالب سیاست ۵ گزینهای لیکرت تنظیم شده است، استفاده کرده و برای تجزبه و تحلیل دادههای سلامتروان هم از آزمون گلـدبرگ(۱۹۷۲، بــه نقــل از تقــوی ۱۳۸۰) در قالب پاسخهای 4 گزینه ای لیکرت استفاده شد.نتایج حاصله رابطه معنادار هوش هیجانی و سلامت روانی در دانش آموزان متوسطه اول پسرانه را مورد تایید قرار دارد.
کلمات کلیدی :
- 843
- 24
- 1400/09/23
- 1401/02/08
- 1401/05/23