
بررسی تاثیر آموزش مهارت های مدیریت هیجان در کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان شهرستان زهک
دوره 5، شماره 53، آبان 1401، صفحات 223 - 235
1 کارشناسی الهات و معارف اسلامی ،حوزه علمیه زابل و آموزش و پرورش شهرستان زهک
2 کارشناسی زبان و ادبیات فارسی ، دانشگاه آزاد واحد زابل و آموزش و پرورش شهرستان زهک
3 کارشناسی زبان و ادبیات فارسی ، دانشگاه آزاد واحد زابل و آموزش و پرورش شهرستان زهک
4 کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان و آموزش و پرورش شهرستان زهک
چکیده :
اضطراب اجتماعی مهمترین چالش کودکان و نوجوانان در عصر کنونی برای تطبیق شخصیت خود با محیط پیرامون را داشته و به دلیل استفاده مدام از فضای مجازی و کاهش شدید تعاملات اجتماعی در تمامی سطوح زندگی با این پدیده روبه رو هستند. در این پژوهش که از نوع کاربردی و به روش پیش آزمون و پس آزمون اجرا شده است با شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای ساده از تعداد 60 نفر از دانش آموزان متوسطه اول پسرانه شهرستان زهک با استفاده از مقیاس اضطراب اجتماعی لیبوویتز (1987) داده ها در دو مرحله قبل و بعد از اجرای برنامه آموزش مهارت های مدیریت هیجان نمرات جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته های پژوهش نشان داد برنامه آموزش مهارت های مدیریت هیجان در کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان موثر است.
اضطراب اجتماعی مهمترین چالش کودکان و نوجوانان در عصر کنونی برای تطبیق شخصیت خود با محیط پیرامون را داشته و به دلیل استفاده مدام از فضای مجازی و کاهش شدید تعاملات اجتماعی در تمامی سطوح زندگی با این پدیده روبه رو هستند. در این پژوهش که از نوع کاربردی و به روش پیش آزمون و پس آزمون اجرا شده است با شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای ساده از تعداد 60 نفر از دانش آموزان متوسطه اول پسرانه شهرستان زهک با استفاده از مقیاس اضطراب اجتماعی لیبوویتز (1987) داده ها در دو مرحله قبل و بعد از اجرای برنامه آموزش مهارت های مدیریت هیجان نمرات جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته های پژوهش نشان داد برنامه آموزش مهارت های مدیریت هیجان در کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان موثر است.
کلمات کلیدی :
اضطراب اجتماعی، آموزش، مدیریت هیجان، دانش آموزان
اضطراب اجتماعی، آموزش، مدیریت هیجان، دانش آموزان
-
512
-
10
-
1401/03/23
-
1401/05/15
-
1401/08/26