
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره85
-
تعداد مقالات3,396
-
تعداد نویسندگان7,077
-
مقالات پذیرش شده1,331
-
مقالات رد شده2,065
-
درصد پذیرش39.19%
-
درصد عدم پذیرش60.81%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,060,480
مروری بر نقش و جایگاه سیستمهای اطلاعاتی در نظامهای آموزشی
دوره 5، شماره 47، اردیبهشت 1401، صفحات 189 - 175
1- دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه شهیدبهشتی
2- استاد تمام دانشگاه ایوانکی، گرمسار
چکیده :
در دنیای امروزی که جوامع بهطور مداوم در معرض تغییرات شدید هستند رایانهها میتوانند سهم قابلتوجهی در آموزش، یادگیری و مدیریت در مدارس را داشته باشند. بهطورکلی هرچه ساختار یک نظام آموزشی پیچیدهتر باشد، با توجه به اینکه در بخشهای داخلی و خارجی آن به هماهنگی بیشتری نیاز است نقش سیستمهای اطلاعاتی مدیریت (MIS) بهعنوان یک شاخص مهم جهت انعطافپذیری سیستم برای سرعت بخشیدن به فرایندها و کمک به تصمیمگیری کارآمد و اثربخش برای رسیدن به اهداف پررنگتر میشود، بنابراین نیاز است تا از سطوح ابتدایی توجه و بهرهمندی از سیستمهای اطلاعاتی مدیریت برای فرایندهایی مانند ثبت و ذخیرهسازی اطلاعاتی درباره ذینفعان و سایر افراد سازمانی گذر کنیم و از آن برای تقویت فرایندهای مدیریت و رهبری در سازمانها، بهویژه نظامهای آموزشی بهره ببریم؛ در این مقاله تلاش شده است تا بعد از ارائۀ تعاریفی از سیستمهای اطلاعاتی در مدیریت به بیان کاربردها، مزایا، موانع و چالشهای پیشروی بهرهمندی از سیستمهای اطلاعاتی مدیریت در نظامهای آموزشی پرداخته شود و با نتیجهگیری و بیان پیشنهادهایی در اینباره رهنمودهایی برای مدیران و رهبران آموزشی از مدارس تا دانشگاهها فراهم آید.
کلمات کلیدی :