
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره85
-
تعداد مقالات3,396
-
تعداد نویسندگان7,077
-
مقالات پذیرش شده1,331
-
مقالات رد شده2,065
-
درصد پذیرش39.19%
-
درصد عدم پذیرش60.81%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,060,956
بررسی اثربخشی روش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT) بر اضطراب امتحان دانش آموزان
دوره 6، شماره 59، اردیبهشت 1402، صفحات 119 - 126
1- دکترای تخصصی روانشناس تربیتی. شاغل در اداره آموزش و پرورش تهران
چکیده :
زمینه و هدف: اضطراب امتحان یکی از شایع ترین مشکلات آموزشی از منظر روانشناختی در بین دانش آموزان می باشد. از این رو، در پژوهش حاضر، محقق به بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر اضطراب امتحان دانش آموزان پرداخته است. روش: تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کمی و آزمایشی می باشد که به صورت موردی یک دانش آموز مورد مطالعه قرار گرفته و از طرح پیش آزمون-پس آزمون به عنوان روش تحقیق استفاده شده است. جامعه آماری نیز تمام دانش آموزانی بودند که با مشکل اضطراب امتحان به کلینیک مشاوره و روانشناختی آموزش و پرورش منطقه مراجعه می نمودند و به صورت فردی و موردی، خدمات مشاوره و روانشناختی دریافت می نمودند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیلبرگر بود. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که آموزش ذهن آگاهی بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموز تأثیر مثبت و معنادار دارد. نتیجه گیری: بر طبق یافته های پژوهش، پیشنهاد می شود که از آموزش ذهن آگاهی به عنوان راهکاری در کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان استفاده شود.
کلمات کلیدی :
- 431
- 26
- 1401/09/05
- 1401/11/09
- 1402/02/20