
تحلیل محتوای کتب هدیههای آسمانی پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی بر اساس مؤلفههای خلاقیت گیلفورد و بیکاردز
دوره 5، شماره 51، شهریور 1401، صفحات 309 - 336
1 کارشناسی ارشد علوم تربیتی، برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور، واحد خرامه، فارس، ایران.آموزگار مدارس ابتدایی شهرستان بویر احمد استان کهگیلویه و بویر احمد
2 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، واحد نی¬ریز، نی¬ریز، فارس
3 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، واحد بوانات، بوانات، فارس.
چکیده :
این پژوهش با هدف تحلیل محتوای کتابهای هدیههای آسمانی پایههای چهارم، پنجم و ششم بر اساس عوامل خلاقیت گیلفورد و بیکاردز انجام شده است. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای مفهومی استفاده شده و پس از مشخص کردن مولفه های خلاقیت بر مبنای دیدگاه گیلفورد و بیکاردز، با استفاده از تکنیک ویلیام رومی به تحلیل محتوای متن، پرسش ها و تصاویر سه کتاب مذکور اقدام شد. در این پژوهش، جامعه آماری، کتابهای هدیههای آسمانی پایههای چهارم، پنجم و ششم می باشد و جامعه آماری و نمونه برابر می باشد. نتایج تحقیق نشان داد که ضریب درگیری در مجموع برای متن کتاب های هدیههای آسمانی پایه چهارم ، پایه پنجم و پایه ششم به طور متوسط میباشد. ضریب درگیری برای پرسش های کتاب هدیههای آسمانی پایه چهارم، پایه پنجم و پایه ششم به طور متوسط میباشد. ضریب درگیری در مجموع برای تصاویر کتاب های هدیه های آسمانی پایه چهارم ، پایه پنجم و پایه ششم پایین تر از حد متوسط میباشد. در مجموع کلیه مؤلفههای خلاقیت در متون، پرسشها و تصاویر زیر یک بوده که نشان دهنده خلاقیت کم در نگارش متون درسی است.
این پژوهش با هدف تحلیل محتوای کتابهای هدیههای آسمانی پایههای چهارم، پنجم و ششم بر اساس عوامل خلاقیت گیلفورد و بیکاردز انجام شده است. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای مفهومی استفاده شده و پس از مشخص کردن مولفه های خلاقیت بر مبنای دیدگاه گیلفورد و بیکاردز، با استفاده از تکنیک ویلیام رومی به تحلیل محتوای متن، پرسش ها و تصاویر سه کتاب مذکور اقدام شد. در این پژوهش، جامعه آماری، کتابهای هدیههای آسمانی پایههای چهارم، پنجم و ششم می باشد و جامعه آماری و نمونه برابر می باشد. نتایج تحقیق نشان داد که ضریب درگیری در مجموع برای متن کتاب های هدیههای آسمانی پایه چهارم ، پایه پنجم و پایه ششم به طور متوسط میباشد. ضریب درگیری برای پرسش های کتاب هدیههای آسمانی پایه چهارم، پایه پنجم و پایه ششم به طور متوسط میباشد. ضریب درگیری در مجموع برای تصاویر کتاب های هدیه های آسمانی پایه چهارم ، پایه پنجم و پایه ششم پایین تر از حد متوسط میباشد. در مجموع کلیه مؤلفههای خلاقیت در متون، پرسشها و تصاویر زیر یک بوده که نشان دهنده خلاقیت کم در نگارش متون درسی است.
کلمات کلیدی :
خلاقیت گیلفورد، بیکاردز، تحلیل محتوا، کتاب های هدیه های آسمانی
خلاقیت گیلفورد، بیکاردز، تحلیل محتوا، کتاب های هدیه های آسمانی
-
610
-
7
-
1401/01/22
-
1401/04/13
-
1401/06/19