
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره85
-
تعداد مقالات3,396
-
تعداد نویسندگان7,077
-
مقالات پذیرش شده1,331
-
مقالات رد شده2,065
-
درصد پذیرش39.19%
-
درصد عدم پذیرش60.81%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,060,652
نقش طرحوارههای ناسازگار اولیه در پیشبینی دلبستگی شغلی و شادکامی کارمندان ادارات آموزش و پرورش شهرستان تبریز
دوره 4، شماره 35، اردیبهشت 1400، صفحات 72 - 55
1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی ، موسسه آموزش عالی چرخ نیلوفری آذربایجان، تبریز، ایران.
2- عضو هیأت علمی گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی چرخ نیلوفری آذربایجان، تبریز، ایران.
3- گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی نبی اکرم (ص)، تبریز، ایران. hadiakbarinejhad@yahoo.com
چکیده :
پژوهش حاضر به منظور بررسی ارتباط طرحوارههای ناسازگار اولیه با دلبستگی شغلی و شادکامی کارمندان ادارات آموزش و پرورش شهرستان تبریز انجام گرفت. بهاین ترتیب از روش تحقیق توصیفی- همبستگی استفاده شد. بدینمنظور از بین ادارات پنجگانه آموزش و پرورش شهرستان تبریز، دو ناحیه (با تعداد 212 نفر کارمند) بهصورت تصادفی انتخاب، و کارمندان به پرسشنامههای فرم کوتاه طرحواره یانگ (2005)، دلبستگی شغلی ادواردز و کیلپاتریک (1984) و شادکامی آکسفورد (1989) پاسخ دادند. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد بین طرحوارههای رهاشدگی/ بیثباتی، انزوای اجتماعی/ بیگانگی و آسیبپذیری در برابر ضرر و بیماری با متغیر دلبستگی شغلی رابطه مثبت و معنیدار، و بین طرحواره نقص/ شرم با متغیر دلبستگی شغلی رابطه منفی و معنیدار وجود دارد. همچنین بین طرحوارههای رهاشدگی/ بیثباتی و گرفتار/ خویشتن تحولنیافته با متغیر شادکامی رابطه مثبت و معنیدار، و بین طرحوارههای آسیبپذیری در برابر ضرر و بیماری و بازداری هیجانی با متغیر شادکامی رابطه منفی و معنیدار وجود دارد. بهطور کلی نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که طرحوارههای ناسازگار اولیه با متغیرهای دلبستگی شغلی و شادکامی رابطه داشته و قادر به پیشبینی این دو متغیر میباشند.
کلمات کلیدی :