ورود به صفحه کاربری

karbari2

ثبت نام

ثبت نام

صفر تا صد چاپ کتاب شما

 

 

 

روانشناسی

تدوین مدل ساختاری توسعه ی پایدار دانشگاه‌ها بر مبنای نظام تضمین کیفیت در آموزش عالی
دوره 4، شماره 34، فروردین 1400، صفحات 163 - 145
نویسندگان : نادر شهامت* 1 ، مریم خاوری 2

1 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران(نویسنده مسئول)

2 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت

چکیده :
هدف پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری توسعه ی پایدار دانشگاه‌ها بر مبنای نظام تضمین کیفیت در آموزش عالی می¬باشد. روش پژوهش حاضر کمی از نوع همبستگی در قالب تحلیل مسیر می‌باشد که به روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفته است. جامعه ی آماری پژوهش را تمامی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد شیراز تشکیل دادند. برای برآورد حجم نمونه، با عنایت به این که به ازای هر پارامتر آزاد ۵ تا ۱۵ نفر برای نمونه پیشنهاد شده است، به روش تصادفی منظم افراد گروه نمونه تعداد 105 نفر انتخاب و پرسشنامه ها در میان آنان توزیع گردید. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ی تضمین کیفیت برنامه های آموزشی و توسعه ی پایدار استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد که در سطح آمار توصیفی درصد، فراوانی، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از ضریب همبستگی استفاده گردید. نتایج پس از تجزیه و تحلیل داده ها بیان داشت که نتایج حاصل از خروجی نرم‌افزار مقادیر Q2 برای متغیرهای توسعه ی پایدار دانشگاه و کیفیت در آموزش عالی به ترتیب 478/0 و 429/0 بود که نشان از کیفیت مدل ساختاری است. همچنین بین نظام تضمین کیفیت با توسعه ی پایدار دانشگاه ها رابطه ی معناداری وجود دارد.
کلمات کلیدی :
توسعه ی پایدار، نظام پایش و تضمین کیفیت، اعضای هیأت علمی، نظام آموزش عالی
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !