
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره85
-
تعداد مقالات3,395
-
تعداد نویسندگان7,074
-
مقالات پذیرش شده1,331
-
مقالات رد شده2,064
-
درصد پذیرش39.2%
-
درصد عدم پذیرش60.8%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,060,174
اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان، جرأت ورزى و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی
دوره 4، شماره 41، آبان 1400، صفحات 51 - 43
1- کارشناس ارشد رشته علوم تربیتی،آموزش و پرورش منطقه زیویه
2- مدرس دانشگاه فرهنگیان،گروه علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان استان آ.غ، پردیس علامه طباطبایی ارومیه
3- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، آموزش و پرورش شهرستان سقز
4- دانشجوی کارشناسی پیوسته رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبایی ارومیه
چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهاي زندگی بر سلامت روانی، جرات ورزی و سازگاري اجتماعی دانش¬آموزان دختر پایه ششم ابتدایی به روش نیمه آزمایشی با گروه کنترل، همراه با پیشآزمون و پسآزمون انجام يافته است. جامعه آماری دانشآموزان دختر ششم ابتدایی شهر سقز در سال تحصیلی 400-99 بودند. وآزمودنیها با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (25 نفر) و کنترل (25 نفر) مورد آزمون قرار گرفتند. گروه آزمايش، آموزش مهارتهای زندگی را در 10 جلسه60 دقیقه ای دريافت کردند اما به گروه کنترل اين آموزش ارائه نشد. جهت جمع آوری داده ها از الف) پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ ب) پرسشنامه جرأت ورزى گمبریل و ریچی ج) پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها کوواریانس چندمتغیری به کار گرفته شد. نتایج نشان داد آموزش مهارتهاي زندگی در بهبود سلامت روانی، جرات ورزی و سازگاري اجتماعی، دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی در سطح تأثیر معنی داري دارد. برنامه آموزشی مهارت زندگی باعث افزایش سلامت روان، جرات ورزی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شد؛ بنابراين برنامهريزی برای ارائه آموزش مهارت زندگی به دانشآموزان اين گروه سني اهميت ويژهای دارد. یافته ها اهمیت و لزوم گنجاندن برنامه آموزش مهارتهای زندگی را در مدارس ابتدایی متذکر می سازد.
کلمات کلیدی :