
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره85
-
تعداد مقالات3,396
-
تعداد نویسندگان7,077
-
مقالات پذیرش شده1,331
-
مقالات رد شده2,065
-
درصد پذیرش39.19%
-
درصد عدم پذیرش60.81%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,060,881
تاثیر رهبری تحول آفرین بر آفرینندگی معلمان
دوره 3، شماره 27، شهریور 99، صفحات 11 - 1
1- عضو هیات علمی ، استادیار گروه علوم تربیتی ، برنامه ریزی درسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری ، ایران
2- کارشناسی ارشد ، گروه علوم تربیتی ، برنامه ریزی درسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری ، ایران
3- دانشچوی دکتری ، گروه علوم تربیتی ، برنامه ریزی درسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری ، ایران
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رهبری تحول آفرین بر آفرینندگی معلمان دوره دوم مقطع متوسطه منطقه پنج شهر تهران انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گرداوری داده¬ها توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل 650 نفر از معلمان دوره دوم مقطع متوسطه منطقه پنج شهر تهران بود که از این میان با استفاده از جدول جسی و مورگان و روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 242 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد آفرینندگی تورنس ( سرمد و همکاران،۱۳۹۰). و رهبری تحول آفرین بس و آولیو (2000) استفاده شد. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، بررسی داده¬ها و آزمودن فرضیه¬ها با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار Smart PLS 2 در دو بخش مدل اندازه گیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت. در بخش اول ویژگی های فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا مختص PLS بررسی گردید. در بخش دوم، ضرایب معناداری نرم افزار برای بررسی فرضیه¬های پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج تحقيق نشان داد، رهبری تحول آفرین و مولفه¬های آن شامل نفوذ آرمانی، انگیزش الهام بخش، برانگیختگی ذهنی و توجه و ملاحضات فردی بر آفرینندگی معلمان دوره دوم مقطع متوسطه منطقه پنج شهر تهران تاثیر دارد.
کلمات کلیدی :