
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره85
-
تعداد مقالات3,396
-
تعداد نویسندگان7,077
-
مقالات پذیرش شده1,331
-
مقالات رد شده2,065
-
درصد پذیرش39.19%
-
درصد عدم پذیرش60.81%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,060,712
اثربخشی ذهنآگاهی کودک محور بر کارکردهای اجرائی و اضطراب کودکان نارساخوان
دوره 3، شماره 24، خرداد 99، صفحات 160 - 171
نویسندگان : وحید طالبی طادی* 1، فهیمه موسوی نجفی 2، حورا فروزنده اصفهانی 3، فاطمه رسولی جزی 4، فریده شمس قهفرخی 5
1- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان)، vahid.psychology@yahoo.com
2- کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان)
3- کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد خمینی شهر
4- کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان)
5- کارشناس علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
چکیده :
نارساخوانی در کودکان از اساسیترین مشکلاتی است که کودکان با ناتوانیهای ویژه یادگیری با آن مواجهند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان ذهنآگاهی بر کارکردهای اجرایی و اضطراب کودکان نارساخوان انجام شد. پژوهش حاضر نيمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کودکان نارساخوان منطقه پیربکران اصفهان در سال تحصیلی 97 – 98 بود. در این پژوهش تعداد ۳۰ نفر از کودکان نارساخوان با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه های آزمایش و گواه چینش گردیدند. گروه آزمایش مداخله ذهن آگاهی را طی دو و نیم ماه و هفتهای یک جلسه 45 دقیقهای دریافت کردند. آزمون خواندن و نارساخوانی نما (کرمینوری و مرادی،1387)، پرسشنامه کارکردهای اجرایی (جيوآ و دیگران، ۲۰۰۰) و پرسشنامه اضطراب اسپنس(اسپنس و همکاران، 2003) از موارد استفادهشده در این پژوهش بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که درمان ذهن آگاهی بر کارکردهای اجرایی و اضطراب کودکان نارساخوان تأثیر معناداری داشته است (001/0 < p ). بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که درمان ذهن آگاهی میتواند به عنوان یک درمان کارآمد برای افزایش کارکردهای اجرائی و کاهش اضطراب کودکان نارساخوان استفاده شود.
کلمات کلیدی :