-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره89
-
تعداد مقالات3,371
-
تعداد نویسندگان7,165
-
مقالات پذیرش شده1,299
-
مقالات رد شده2,072
-
درصد پذیرش38.53%
-
درصد عدم پذیرش61.47%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,189,158

بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی بر حافظه فعال و اضطراب نوجوانان دارای اختلال اضطراب اجتماعی
دوره و شماره : آماده انتشار
1- دانشگاه علم و هنر
2- دانشگاه علم و هنر
چکیده :
اختلال اضطراب اجتماعی وضعیت ناتوان کننده است که علائم آن، ترس مشخص و مداوم از تحقیر شدن یا بررسی دقیق توسط دیگران می باشد. افراد دارای اختلال اضطراب اجتماعی از این که چیزی بگویند یا انجام دهند که به نظر آنها تحقیرآمیز یا شرم آورباشد،ترس دارند.
این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه گواه و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش شامل نوجوانان 12 تا 15 ساله دارای اختلال اضطراب اجتماعی شهرستان یزد در سال 1403 بود که با روش نمونه گیری در دسترس، 30 نفر را انتخاب و به وسیله روش گمارش تصادفی، 15 نفر از افراد نمونه در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. از تمامی افراد نمونه قبل از انجام مداخله، آزمون حافظة فعّال و پرسشنامه اضطراب اسپنس نسخه کودکان گرفته شد. در مرحله بعدی پژوهش، افراد گروه آزمایش تحت درمان 8 جلسه توانبخشی شناختی 90 دقیقه ای کاپیتان لاگ قرار گرفتند. سپس از آنها مجددا آزمون حافظة فعّال و پرسشنامه اضطراب اسپنس نسخه کودکان گرفته شد و در پایان پژوهش، داده ها توسط تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که توانبخشی شناختی بر حافظه فعال و اضطراب نوجوانان دارای اختلال اضطراب اجتماعی به طور معناداری موثر است( 05/0P<).
نتایج این پژوهش نشان می دهد که می توان از توانبخشی شناختی گروهی برای بهبود حافظه فعال و اضطراب نوجوانان دارای اختلال اضطراب اجتماعی استفاده کرد.
کلمات کلیدی :





