
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره86
-
تعداد مقالات3,363
-
تعداد نویسندگان7,105
-
مقالات پذیرش شده1,295
-
مقالات رد شده2,068
-
درصد پذیرش38.51%
-
درصد عدم پذیرش61.49%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,087,241
اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری بر تحریف های شناختی در دانشجویان دختر مبتلا به فوبی خاص
دوره و شماره : آماده انتشار
1- کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، تهران، ایران
2- استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، تهران، ایران
چکیده :
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری بر تحریف¬های شناختی در دانشجویان دختر دارای اختلال فوبی خاص بود. روش پژوهش نیمه¬آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشجویان دختر دانشگاه¬ها¬ی آزاد تهران غرب و تهران مرکز مبتلا به فوبی خاص در سال تحصیلی 1403-1402 بود. از این میان تعداد 30 نفر با روش نمونه¬گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 7 جلسه، 2 ساعته و هفته¬ای 1 جلسه گروه درمانی شناختی رفتاری را کسب کردند. گروه آزمایش و کنترل در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون به مقیاس تحریفات شناختی عبدالله زاده و سالار (1389) پاسخ دادند. داده¬های جمع آوری شده با تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون بین میانگین پس¬آزمون تحریفات شناختی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی¬داری در سطح (05/0p<) وجود دارد. در مجموع می¬توان نتیجه گرفت که گروه درمانی شناختی رفتاری بر کاهش تحریفات شناختی در دانشجویان دختر مبتلا به فوبی خاص تاثیر داشته است.
کلمات کلیدی :