ورود به صفحه کاربری

karbari2

ثبت نام

ثبت نام

صفر تا صد چاپ کتاب شما

 

 

 

روانشناسی

اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر بهبود خودکارآمدی عمومی و راهبردهای مقابله¬ای مادران دارای کودکان اتیسم
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : زهره ذبیحی قادی* 1، زهرا ذبیحی قادی 2
1- کارشناسی‌ارشد زبان ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، شهرساری، ایران.
2- کارشناسی زبان ادبیات فارسی، دانشگاه. تربیت‌معلم ساری، شهر ساری، ایران.
چکیده :
اتیسم یا درخودماندگی یک بیماری پیچیده‌ی عصبی رفتاری و از جمله اختلالات و بیماری های اعصاب و روان است که شامل اختلال در تعاملات اجتماعی، رشد کلامی و مهارت‌های ارتباطی همراه با رفتارهای سخت و تکرارشونده است و به دلیل گستردگی علائم، آن را اختلال طیف اتیسم می‌نامند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر بهبود خودکارآمدی عمومی و راهبردهای مقابله¬ای مادران دارای کودکان اتیسم شهر تهران در سال 1402 انجام شد. تعداد 30 نفر به طور در دسترس و بر اساس معیارهای ورود و خروج پژوهش انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش عبارت بودند از: نیمرخ مهارت¬های اجتماعی اتیسم بیلینی و هوپف (2007)، مقیاس خودکارآمدی شوارزر و ژروسالم (1979)، پرسشنامه ای لازاروس و فلکمن (1980). پس از آن شرکت کنندگان در گروه آزمایش طی 8 جلسه 120 دقیقه ای, تحت درمان شناختی رفتاری (CBT) قرار گرفتند. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که درمان ACT موجب افزایش معنادار خودکارآمدی و بهبود معنادار راهبردهای مقابله ای شده است (P<0.05‎).
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !