ورود به صفحه کاربری

karbari2

ثبت نام

ثبت نام

صفر تا صد چاپ کتاب شما

 

 

 

روانشناسی

تاثیر قصه گویی بر یادگیری درس ریاضی در کودکان کم توان ذهنی مقطع ابتدایی شهرستان مسجد سلیمان
دوره 7، شماره 80، بهمن 1403، صفحات 13 - 16
نویسندگان : سکینه جمالی* 1

1 کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوزستان، شوشتر، ایران.

چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر قصه گویی بر یادگیری درس ریاضی در کودکان کم توان ذهنی مقطع ابتدایی شهرستان مسجد سلیمان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با گروه کنترل و روش نمونه گیری در دسترس بود. ابزار پژوهش نیز مقیاس نارسایی ریاضی فراهانی (1386) و روش تحلیل داده¬های آماری کوواریانس بود. نتايج تحليل توصيفي نشان داد بین نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش در نمره کل نارسایی ریاضی و میانگین نمرات در پس‌آزمون بیشتر از میانگین نمرات پیش‌آزمون می‌باشد؛ در حالی كه در گروه کنترل میانگین نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون تفاوتي مشاهده نشد. همچنين نتايج تحليل كوواريانس نشان داد اثر پیش آزمون از لحاظ آماری معنادار بوده است. به عبارتي نمره های پس آزمون تحت تاثیر نمره های پیش آزمون بوده است. و نيز اثر گروه با حذف یا زدودن متغیر همپراش نیز از لحاظ آماری معنادار بوده است. بنابراین نتیجه گرفته شد قصه گویی باعث تغییر در گروه ها (افزايش ميانگين نمرات پس آزمون) شده است. قصه به علت کشش، زیبایی و نقشی که در برانگیختن حس کنجکاوی دارد، می تواند بسیاری از مفاهیم را به کودکان منتقل کند.. هم چنین با انتقال مفاهیم، به روش غیرمستقیم، نه تنها باعث جذب بهتر و سریع تر مفاهیم به ذهن و زبان کودک می شود بلکه فهم آن ها را عینی تر و ساده تر می سازد.
کلمات کلیدی :
قصه گویی، درس ریاضی، کم توان ذهنی، مقطع ابتدایی
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !