
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره85
-
تعداد مقالات3,395
-
تعداد نویسندگان7,074
-
مقالات پذیرش شده1,331
-
مقالات رد شده2,064
-
درصد پذیرش39.2%
-
درصد عدم پذیرش60.8%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,060,116
اثربخشی آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش شدت درد، اضطراب و تحمل پریشانی در زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس شهر اهواز
دوره 7، شماره 77، آبان 1403، صفحات 51 - 66
1- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، ایران.
چکیده :
هدف این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش شدت درد، اضطراب و تحمل پریشانی در زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس شهر اهواز بود. روش پژوهش نیمه¬آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀی آماری پژوهش کلیه ی شامل زنان 20-40 ساله مبتلا به ام اس بود که در نیمه دوم 1402 و نیمه اول سال 1403 به سازمان بهزیستی شهر اهواز مراجعه نمودند که از بین آنها 30 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی گمارش تصادفی در دو گروه (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل) جایگذاری شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005، DTS)، پرسشنامه درد وست هاون پیل (1985، WHYMPI) و پرسشنامه اضطراب بک (1994، BAI) بود. گروه آزمایش طی 8 جلسه 60 دقیقه ای و هفته ای یک بار تحت مدخله ای آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی سگال، ویلیامز و تیزدل (2002) قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد بین گروه ها در پس آزمون شدت درد، اضطراب و تحمل پریشانی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P). در نتیجه آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی می تواند به عنوان درمانی موثر برای کاهش شدت درد و اضطراب و افزایش تحمل پریشانی در زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس مورد استفاده قرار گیرد.
کلمات کلیدی :
- 235
- 15
- 1403/05/20
- 1403/07/07
- 1403/09/01