
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره85
-
تعداد مقالات3,396
-
تعداد نویسندگان7,077
-
مقالات پذیرش شده1,331
-
مقالات رد شده2,065
-
درصد پذیرش39.19%
-
درصد عدم پذیرش60.81%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,061,069
تأثیر روش بازی درمانی شناختی-رفتاری بر حافظه فعال و مهارت خواندن کودکان دیرآموز دوره ابتدایی
دوره 7، شماره 70، فروردین 1403، صفحات 48 - 55
1- کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف تأثیر روش بازی درمانی شناختی-رفتاری (CBPT) بر حافظه فعال و مهارت خواندن کودکان دیرآموز دوره ابتدایی انجام شد. روش پژوهش آزمایشی طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری، شامل دانشآموزان دیرآموز پسر دوره اول ابتدایی شهرستان هندیجان بود که از بین آنها 30 دانشآموز به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب و در دو گروه (یک گروه آزمایشی و یک گروه گواه) گمارده شدند. گروه آزمایشی اول به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش بازی درمانی شناختی-رفتاری قرار گرفت و گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش ماتریس پیشرونده ریون رنگی، آزمون حافظهی وکسلر ویرایش چهار، آزمون محقق ساخته خواندن بود. دادههای به دست آمده با روش تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 تحلیل شد. یافتهها نشان داد، بازی درمانی شناختی-رفتاری در بهبود حافظه فعال و مهارت خواندن تاثیر دارد. این نتیجه پیامد مهمی در مورد اهمیت آموزش بازی درمانی شناختی-رفتاری به دانشآموزان را دارد و همچنین میتواند به عنوان چارچوبی برای بهبود حافظه فعال و مهارتهای خواندن دانشآموزان، توسط معلمان مورد استفاده قرار بگیرد.
کلمات کلیدی :
- 469
- 18
- 1402/11/12
- 1402/12/21
- 1403/01/26