
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره85
-
تعداد مقالات3,396
-
تعداد نویسندگان7,077
-
مقالات پذیرش شده1,331
-
مقالات رد شده2,065
-
درصد پذیرش39.19%
-
درصد عدم پذیرش60.81%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,060,724
موانع مشارکت دانش آموزان معلول تلفیقی در فعالیت های بدنی مدارس (مطالعه موردی: شهر کرمانشاه)
دوره 6، شماره 63، شهریور 1402، صفحات 64 - 72
نویسندگان : معصومه حسن زاده تبریزی 1، کیوان شعبانی مقدم 2، سید سجاد حسینی 3، مجتبی نادری 4، سارا نژادی* 5
1- مرکز تحقيقات فيزيولوژی، پژوهشکده نوروفارماکولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ايران
2- 2. عضو هیئت علمی دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
3- مدرس گروه مددکاری، دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی، کرمانشاه، ایران
4- دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
5- رزیدنت سال آخرزنان و زایمان،دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، ایران (نویسنده مسئول)
چکیده :
مقدمه: کودکان استثنایی بخش قابل توجهی از افراد با نیازهای ویژه در هر جامعه را تشکیل می دهند. فعالیت های متنوع بدنی، یکی از جنبه های اصلی فرآیند تعلیم و تربیت است که به دلیل اهمیت مضاعف آن در پیشگیری، آموزش و توانبخشی معلولان، جایگاه ویژه ای در نظام آموزش و پرورش دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی موانع مشارکت دانش آموزان تلفیقی در برنامه های ورزشی مدارس شهر کرمانشاه بود. روش: روش تحقیق، توصیفی پیمایشی و جامعه آماری پژوهش، کلیه معلمان تربیت بدنی مدارس استثنایی بودند. نمونه تحقیق شامل 60 نفر معلم (33 مرد و 27 زن) بود که برابر جامعه درنظر گرفته شد. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های رتبه ای فریدمن و تحلیل عاملی تأییدی با نرم افزارهای 19spss و AMOS-20 استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که عوامل فردی، ساختاری، فرهنگی- اجتماعی و مدیریتی، از موانع مشارکت دانش آموزان تلفیقی در فعالیت های ورزشی مدارس به شمار می-روند. نتیجه گیری: در خصوص رتبه بندی موانع مشارکت دانش آموزان تلفیقی در ورزش از دیدگاه معلمان، مشخص شد که عوامل مدیریتی با میانگین رتبه ای (69/2) مهم ترین مانع مشارکت این دانش آموزان محسوب می شود.
کلمات کلیدی :
- 394
- 19
- 1402/04/13
- 1402/05/21
- 1402/06/25