ورود به صفحه کاربری

karbari2

ثبت نام

ثبت نام

صفر تا صد چاپ کتاب شما

 

 

 

روانشناسی

موانع مشارکت دانش آموزان معلول تلفیقی در فعالیت های بدنی مدارس (مطالعه موردی: شهر کرمانشاه)
دوره 6، شماره 63، شهریور 1402، صفحات 64 - 72
نویسندگان : معصومه حسن زاده تبریزی 1، کیوان شعبانی مقدم 2، سید سجاد حسینی 3، مجتبی نادری 4، سارا نژادی* 5
1- مرکز تحقيقات فيزيولوژی، پژوهشکده نوروفارماکولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ايران
2- 2. عضو هیئت علمی دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
3- مدرس گروه مددکاری، دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی، کرمانشاه، ایران
4- دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
5- رزیدنت سال آخرزنان و زایمان،دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، ایران (نویسنده مسئول)
چکیده :
مقدمه: کودکان استثنایی بخش قابل توجهی از افراد با نیازهای ویژه در هر جامعه را تشکیل می دهند. فعالیت های متنوع بدنی، یکی از جنبه های اصلی فرآیند تعلیم و تربیت است که به دلیل اهمیت مضاعف آن در پیشگیری، آموزش و توانبخشی معلولان، جایگاه ویژه ای در نظام آموزش و پرورش دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی موانع مشارکت دانش آموزان تلفیقی در برنامه های ورزشی مدارس شهر کرمانشاه بود. روش: روش تحقیق، توصیفی پیمایشی و جامعه آماری پژوهش، کلیه معلمان تربیت بدنی مدارس استثنایی بودند. نمونه تحقیق شامل 60 نفر معلم (33 مرد و 27 زن) بود که برابر جامعه درنظر گرفته شد. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های رتبه ای فریدمن و تحلیل عاملی تأییدی با نرم افزارهای 19spss و AMOS-20 استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که عوامل فردی، ساختاری، فرهنگی- اجتماعی و مدیریتی، از موانع مشارکت دانش آموزان تلفیقی در فعالیت های ورزشی مدارس به شمار می-روند. نتیجه گیری: در خصوص رتبه بندی موانع مشارکت دانش آموزان تلفیقی در ورزش از دیدگاه معلمان، مشخص شد که عوامل مدیریتی با میانگین رتبه ای (69/2) مهم ترین مانع مشارکت این دانش آموزان محسوب می شود.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !