ورود به صفحه کاربری

karbari2

ثبت نام

ثبت نام

صفر تا صد چاپ کتاب شما

 

 

 

روانشناسی

آسیب شناسی آموزش درس فارسی و اولویت بندی موانع، بر اساس تجارب زیسته معلمان ابتدایی شهرستان دیواندره
دوره 6، شماره 59، اردیبهشت 1402، صفحات 1 - 18
نویسندگان : رضا غفاری نیا 1، پریا حیدری* 2
1- استاد موسسه آموزش عالی باختر ایلام، ایلام، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد گروه علوم انسانی ، دانشکده علوم انسانی ، موسسه آموزش عالی باختر ایلام، ایلام، ایران
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف آسیب‌شناسی آموزش درس فارسی و اولویت‌بندی موانع، بر اساس تجارب زیسته معلمان ابتدایی شهرستان دیواندره صورت گرفته است. در این پژوهش از رویکرد آمیخته کمی و کیفی استفاده شده است. شرکت‌کنندگان این پژوهش را در بخش کیفی تعداد 15 نفر از معلمان و کارشناسان مقطع ابتدای شهرستان دیواندره با رعایت اصل اشباع نظری به روش هدفمند و در بخش کمی از کل جامعه آماری(492) تعداد 215 نفربر اساس(فرمول کوکران) ) و با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید و از این تعداد، 202 پرسشنامه برگشت داده شد. ابزار گردآوری در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختمند و در بخش کمّی پرسش‌نامه محقق ساخته برگرفته از مصاحبه کیفی بوده است. پایایی پرسشنامه مطابق ضریب آلفای کرونباخ در سطح مطلوب و 0.847 برآورد گردید. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که آسیب های کتاب درس فارسی در چهار مولفه اصلی محتوا و مطالب، عدم توجه به دانش اموزان، طراحی و تدوین و چالش های اجرایی و آموزشی و 36 زیر مولفهاحصاء شد. همچنین مولفه ها به ترتیب اهمیت بدین صورت اولویت بندی شد؛ طراحی و تدوین، چالش های اجرایی، عدم توجه به دانش آموزان و مطالب و محتوا.نتایج تحقیق نشان داد که طراحی کتاب های فارسی ابتدایی مقوله ای چند بعدی است که در طراحی ان ها باید مجموعه عوامل را به صورت سیستمی در نظر گرفت چون وجود کمبود در هر کدام از ابعاد اثر بخشی سایر بخش را دچار اختلال می کند.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !