
اثر بخشی فرزند پروری مثبت بر آسیبهای دوران کودکی مادران دارای کودک دچار ترس از کرونا
دوره 6، شماره 61، تیر 1402، صفحات 67 - 76
1 کارشناسی ارشد گروه روانشناسی دانشگاه آزاد تهران مرکزی
2 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسالمی واحد رودهن.
3 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد تهران واحد رودهن
4 کارشناس روانشناسی دانشگاه آزاد واحد تهران پزشکی
چکیده :
هدف پژوهش حاضر، اثربخشی فرزندپروری مثبت بر آسیب های دوران کودکی مادران دارای کودک دچار ترس از کرونا بود. این پژوهش از نوع مطالعات شبه تجربی است که با طرح پیش آزمون، پس آزمون به همراه گروه کنترل می باشد. برای رسیدن به این هدف جامعه آماری آن شامل تمامی کودکان دچار ترس از کرونا بین سنین 6 تا 10 ساله منطقه 5 استان تهران می-باشد. حجم نمونه پژوهش با استفاده از شیوه نمونه گیری در دسترس، 30 نفر با توجه به اهداف و فرضيه تحقيق انتخاب می شوند. 15 نفر مربوط به کودکان دچار ترس از کرونا و 15 نفر سایر کودکان عادی نیستند، می باشد. در این پژوهش پرسشنامه آسیب های کودکی برنشتاین و فینک (1998) و مداخله آموزشی فرزندپروری در 10 جلسه 45 دقیقه ای بر روی گروه نمونه اجرا شد. در این پژوهش با توجه به ساختار پژوهش و ارزيابي پيش آزمون و پس آزمون، داده ها از طریق آمار توصیفی و آمار استنباطی(تحلیل کوواریانس) تجزیه و تحلیل شد و جهت انجام تمام امور تحلیل آماری از نرم افزار SPSS ورژن24 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که که مداخله آموزشی توانست آسیب های دوران کودکی را به طور معناداری کاهش دهد.
هدف پژوهش حاضر، اثربخشی فرزندپروری مثبت بر آسیب های دوران کودکی مادران دارای کودک دچار ترس از کرونا بود. این پژوهش از نوع مطالعات شبه تجربی است که با طرح پیش آزمون، پس آزمون به همراه گروه کنترل می باشد. برای رسیدن به این هدف جامعه آماری آن شامل تمامی کودکان دچار ترس از کرونا بین سنین 6 تا 10 ساله منطقه 5 استان تهران می-باشد. حجم نمونه پژوهش با استفاده از شیوه نمونه گیری در دسترس، 30 نفر با توجه به اهداف و فرضيه تحقيق انتخاب می شوند. 15 نفر مربوط به کودکان دچار ترس از کرونا و 15 نفر سایر کودکان عادی نیستند، می باشد. در این پژوهش پرسشنامه آسیب های کودکی برنشتاین و فینک (1998) و مداخله آموزشی فرزندپروری در 10 جلسه 45 دقیقه ای بر روی گروه نمونه اجرا شد. در این پژوهش با توجه به ساختار پژوهش و ارزيابي پيش آزمون و پس آزمون، داده ها از طریق آمار توصیفی و آمار استنباطی(تحلیل کوواریانس) تجزیه و تحلیل شد و جهت انجام تمام امور تحلیل آماری از نرم افزار SPSS ورژن24 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که که مداخله آموزشی توانست آسیب های دوران کودکی را به طور معناداری کاهش دهد.
کلمات کلیدی :
ترس از کرونا، آسیب های دوران کودکی، فرزندپروری.
ترس از کرونا، آسیب های دوران کودکی، فرزندپروری.
-
390
-
10
-
1401/08/22
-
1401/12/21
-
1402/04/24