
بررسی میزان اثربخشی روایت درمانی بر کاهش اضطراب کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD)
دوره 8، شماره 82، فروردین 1404، صفحات 29 - 46
1 دانشجوی کارشناسی ارشد،گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، بندرعباس
چکیده :
هـدف مطالعـه ی حاضـر بررسـی اثربخشـی روایت درمانی بر کاهش اضطراب کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی بود. این پژوهش در چهارچوب طرح های تجربـی تـك آزمـودنی بـا اسـتفاده از طـرح خطـوط پایـه A-B اجـرا شـد. بـر اسـاس شاخصه های آمادگی بـرای شـرکت در مطالعـه که ابتلا به اختلال ADHD و میزان اضطراب کودکان بودند، با موافقت اولیا با حضور کودکان در مطالعه و ملاک های ورودی از میـان کودکان پسر دارای اختلال بیش فعالی/ نقص توجه چهار نفر با بالاترین سطح اضطراب انتخـاب شـدند. آزمـودنی ها در خلال ده جلسـه تحت روایت درمانی قــرار گرفتنــد. بــه منظــور ســنجش اضطراب از نسخه ی فارسی سیاههSTAI (اسپیلبرگر و همکاران، 1983) استفاده شد. جلسات روایت درمانی انجام شده با آزمودنی ها موجب کاهش نمرات اضطراب سیاهه اضطراب STAI شد، بدین گونه که نمرات در طی جلسه های مداخله ی روایتی انجام شده ؛ نسبت به نمرات خط پایـه کاهش داشتند. بازبینی دیداری نمودارهای اثربخشی و اندازه ی ضریب اثر نشانگر تغییر قابل توجه اضطراب آزمودنی ها بود، هر چند شاخص درصد بهبودی نتایج پژوهش را به لحاظ بالینی معنی دار تلقی نکرد.
هـدف مطالعـه ی حاضـر بررسـی اثربخشـی روایت درمانی بر کاهش اضطراب کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی بود. این پژوهش در چهارچوب طرح های تجربـی تـك آزمـودنی بـا اسـتفاده از طـرح خطـوط پایـه A-B اجـرا شـد. بـر اسـاس شاخصه های آمادگی بـرای شـرکت در مطالعـه که ابتلا به اختلال ADHD و میزان اضطراب کودکان بودند، با موافقت اولیا با حضور کودکان در مطالعه و ملاک های ورودی از میـان کودکان پسر دارای اختلال بیش فعالی/ نقص توجه چهار نفر با بالاترین سطح اضطراب انتخـاب شـدند. آزمـودنی ها در خلال ده جلسـه تحت روایت درمانی قــرار گرفتنــد. بــه منظــور ســنجش اضطراب از نسخه ی فارسی سیاههSTAI (اسپیلبرگر و همکاران، 1983) استفاده شد. جلسات روایت درمانی انجام شده با آزمودنی ها موجب کاهش نمرات اضطراب سیاهه اضطراب STAI شد، بدین گونه که نمرات در طی جلسه های مداخله ی روایتی انجام شده ؛ نسبت به نمرات خط پایـه کاهش داشتند. بازبینی دیداری نمودارهای اثربخشی و اندازه ی ضریب اثر نشانگر تغییر قابل توجه اضطراب آزمودنی ها بود، هر چند شاخص درصد بهبودی نتایج پژوهش را به لحاظ بالینی معنی دار تلقی نکرد.
کلمات کلیدی :
روایت درمانی، اضطراب کودکان، اضطراب حالت – صفت، بیش فعالی، نقص توجه،ADHD
روایت درمانی، اضطراب کودکان، اضطراب حالت – صفت، بیش فعالی، نقص توجه،ADHD
-
110
-
9
-
1403/07/24
-
1403/11/13
-
1404/01/29