
اثر ناشنوایی بر شخصیت
دوره 7، شماره 79، دی 1403، صفحات 111 - 119
1 کارشناس ارشد سلامت سالمندی، کارشناس برنامه سالمندان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه آزاد نیشابور
2 استادیار گروه روانشناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
چکیده :
هدف از این پژوهش بررسی ویژگی های شخصیتی در افراد ناشنوا و کم شنوا می باشد که به روش کتابخانه ای انجام گرفته است. ارتباط، مهمترین عامل در شکل گیری شخصیت بوده و عامل پیوند دهنده افراد به یکدیگر می باشد و نقش بسیار مهمی را در تحول شناختی، عاطفی و اجتماعی ما دارد. اگر فرد نتواند مهارت زبان کلامی را به دست آورد، علاوه بر مشکلات دسترسی به اطلاعات، در برقراری ارتباط و تعیین رابطه بهینه با دیگران نیز دچار مشکلاتی می شود که بر تکامل و کیفیت زندگی او تأثیر می گذارد. این ممکن است شکاف شخصیتی بین کودکان کم شنوا و کودکان عادی ایجاد کند که آشنایی با تفاوت های فردی در شخصیت بر برقراری رابطه موثر و ارائه خدمت سازنده به این قشر، کمک کننده است. برقراری ارتباط با افراد ناشنوا و کم شنوا در بهبود ویژگی های شخصیتی آن ها موثر است. لذا هدف این مطالعه بررسی تأثیر نقص شنوایی روی ویژگی های شخصیتی افراد با مشکلات شنوایی می باشد و به مداخلات در جبران پیامدهای نقص شنوایی، اشاره می کند.
هدف از این پژوهش بررسی ویژگی های شخصیتی در افراد ناشنوا و کم شنوا می باشد که به روش کتابخانه ای انجام گرفته است. ارتباط، مهمترین عامل در شکل گیری شخصیت بوده و عامل پیوند دهنده افراد به یکدیگر می باشد و نقش بسیار مهمی را در تحول شناختی، عاطفی و اجتماعی ما دارد. اگر فرد نتواند مهارت زبان کلامی را به دست آورد، علاوه بر مشکلات دسترسی به اطلاعات، در برقراری ارتباط و تعیین رابطه بهینه با دیگران نیز دچار مشکلاتی می شود که بر تکامل و کیفیت زندگی او تأثیر می گذارد. این ممکن است شکاف شخصیتی بین کودکان کم شنوا و کودکان عادی ایجاد کند که آشنایی با تفاوت های فردی در شخصیت بر برقراری رابطه موثر و ارائه خدمت سازنده به این قشر، کمک کننده است. برقراری ارتباط با افراد ناشنوا و کم شنوا در بهبود ویژگی های شخصیتی آن ها موثر است. لذا هدف این مطالعه بررسی تأثیر نقص شنوایی روی ویژگی های شخصیتی افراد با مشکلات شنوایی می باشد و به مداخلات در جبران پیامدهای نقص شنوایی، اشاره می کند.
کلمات کلیدی :
ناشنوا، کم شنوا، شخصیت، مهارت زبان کلامی
ناشنوا، کم شنوا، شخصیت، مهارت زبان کلامی
-
139
-
8
-
1403/09/17
-
1403/10/12
-
1403/11/05