
اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر میزان شادکامی و تنیدگی مادران دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه در پاندمی کووید-19
دوره 6، شماره 68، بهمن 1402، صفحات 120 - 132
1 دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، گروه آموزش روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان
2 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، موسسه آموزش عالی رشدیه، تبریز ، ایران
3 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، موسسه آموزش عالی رشدیه ، تبریز، ایران
4 دانش آموخته دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی ، استاد مدعو موسسه آموزش عالی رشدیه ، تبریز، ایران
چکیده :
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر میزان شادکامی و تنیدگی مادران دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه در پاندمی کووید- 19 است. روش پژوهش شبه-آزمایشی با طرح پیش-آزمون و پس-آزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی دارای اختلال یادگیری ویژه در شهر تبریز، در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. نمونه آماری شامل 30 نفر از مادران دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرارگرفتند. هر دو گروه در دو مرحله پیش-آزمون و پس-آزمون با پرسشنامه شادکامی آکسفورد (HOI) و پرسشنامه استرس والدینی (PSI) مورد ارزیابی قرارگرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه، 90 دقیقهای یک روز در هفته، آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد را به صورت گروهی دریافت کردند. دادههای حاصل از پژوهش از طریق تجزیه و تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) و با نرم افزار SPSS-16 مورد بررسی قرارگرفت. سطح معنیداری در کلیه آزمونها 05/0 در نظر گرفته شد. یافتهها نشان داد، در هر دو متغیر شادکامی و تنیدگی تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و کنترل وجود دارد. با توجه به نتایج به دست آمده در این پژوهش، آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد با تاثیر بر انعطافپذیری شناختی و افزایش پذیرش مادران دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه میتواند در افزایش شادکامی و کاهش تنیدگی آنها در زمان شیوع پاندمی کووید- 19 موثر باشد.
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر میزان شادکامی و تنیدگی مادران دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه در پاندمی کووید- 19 است. روش پژوهش شبه-آزمایشی با طرح پیش-آزمون و پس-آزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی دارای اختلال یادگیری ویژه در شهر تبریز، در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. نمونه آماری شامل 30 نفر از مادران دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرارگرفتند. هر دو گروه در دو مرحله پیش-آزمون و پس-آزمون با پرسشنامه شادکامی آکسفورد (HOI) و پرسشنامه استرس والدینی (PSI) مورد ارزیابی قرارگرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه، 90 دقیقهای یک روز در هفته، آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد را به صورت گروهی دریافت کردند. دادههای حاصل از پژوهش از طریق تجزیه و تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) و با نرم افزار SPSS-16 مورد بررسی قرارگرفت. سطح معنیداری در کلیه آزمونها 05/0 در نظر گرفته شد. یافتهها نشان داد، در هر دو متغیر شادکامی و تنیدگی تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و کنترل وجود دارد. با توجه به نتایج به دست آمده در این پژوهش، آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد با تاثیر بر انعطافپذیری شناختی و افزایش پذیرش مادران دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه میتواند در افزایش شادکامی و کاهش تنیدگی آنها در زمان شیوع پاندمی کووید- 19 موثر باشد.
کلمات کلیدی :
آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد، شادکامی، تنیدگی، اختلال یادگیری ویژه
آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد، شادکامی، تنیدگی، اختلال یادگیری ویژه
-
336
-
10
-
1402/03/22
-
1402/08/14
-
1402/11/27