ورود به صفحه کاربری

karbari2

ثبت نام

ثبت نام

صفر تا صد چاپ کتاب شما

 

 

 

روانشناسی

بررسی تأثیر رابطه هوش هیجانی و هوش شناختی بر یادگیری دانش آموزان
دوره 6، شماره 61، تیر 1402، صفحات 50 - 66
نویسندگان : سیده زبیده موسوی* 1 ، حسن کریمی منجرموئی 2 ، اعظم عزیزی 3 ، صفیه دشتی چاهگاهی 4

1 کارشناسی علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد ساری

2 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج

3 کارشناسی حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی زنجان

4 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد

چکیده :
در فرآیند آموزش و یادگیری عوامل متعددی دخیل هستند و محققان همواره برای بهبود و تسریع این فرآیند به دنبال راهکارهایی بوده اند. هوش هیجانی و هوش شناختی از جمله مهم ترین این عوامل هستند . هوش هیجانی مجموعه ای از قابلیتهای غیرشناختی است که توانایی فرد را در سازگاری با مقتضیات محیطی و فشارهای حاصله افزایش می دهد و عامل مؤثر و تعیین کننده در برآیندهای زندگی واقعی مانند موفقیت در مدرسه و تحصیل، موفقیت در شغل و روابط بین شخصی و به طورکلی در کنش وری سلامت است . اما هوش شناختی به توانایی یادگیری گفته می شود . پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رابطه هوش هیجانی و هوش شناختی بر یادگیری دانش آموزان و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است . نتایج پژوهش حاکی از آن است که نظام آموزش و پرورش و معلمان با تقویت و ارتقای هوش هیجانی در همان دوران کودکی و با برنامه ریزیهای سازمان یافته می توانند سطح کیفیت یادگیری آنها را ارتقا داده و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار دهند.
کلمات کلیدی :
دانش آموزان، هوش هیجانی، هوش شناختی، یادگیری
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !