
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره85
-
تعداد مقالات3,396
-
تعداد نویسندگان7,074
-
مقالات پذیرش شده1,331
-
مقالات رد شده2,065
-
درصد پذیرش39.19%
-
درصد عدم پذیرش60.81%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,060,347
بررسی تأثیر رابطه هوش هیجانی و هوش شناختی بر یادگیری دانش آموزان
دوره 6، شماره 61، تیر 1402، صفحات 50 - 66
1- کارشناسی علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد ساری
2- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج
3- کارشناسی حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی زنجان
4- کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد
چکیده :
در فرآیند آموزش و یادگیری عوامل متعددی دخیل هستند و محققان همواره برای بهبود و تسریع این فرآیند به دنبال راهکارهایی بوده اند. هوش هیجانی و هوش شناختی از جمله مهم ترین این عوامل هستند . هوش هیجانی مجموعه ای از قابلیتهای غیرشناختی است که توانایی فرد را در سازگاری با مقتضیات محیطی و فشارهای حاصله افزایش می دهد و عامل مؤثر و تعیین کننده در برآیندهای زندگی واقعی مانند موفقیت در مدرسه و تحصیل، موفقیت در شغل و روابط بین شخصی و به طورکلی در کنش وری سلامت است . اما هوش شناختی به توانایی یادگیری گفته می شود . پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رابطه هوش هیجانی و هوش شناختی بر یادگیری دانش آموزان و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است . نتایج پژوهش حاکی از آن است که نظام آموزش و پرورش و معلمان با تقویت و ارتقای هوش هیجانی در همان دوران کودکی و با برنامه ریزیهای سازمان یافته می توانند سطح کیفیت یادگیری آنها را ارتقا داده و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار دهند.
کلمات کلیدی :
- 648
- 29
- 1402/01/27
- 1402/02/21
- 1402/04/24