تحلیل ویژگی های دبیران اثربخش از دیدگاه دانش آموزان دوره دوم متوسطه در دوران پساکرونا
دوره 6، شماره 63، شهریور 1402، صفحات 83 - 96
نویسندگان : حسین بقایی * و کبری قلی زاده و حسین افسری یامچی و نسرین هادیلو
چکیده :
معلمان برای اثربخش بودن باید بر دانش و مهارت های مورد نیاز جهت دستیابی به اهداف آموزشی آگاهی و تسلط داشته باشند تا بتوانند آن ها را در زمان مناسب و به شیوه ای مطلوب به کار گیرند. هدف پژوهش حاضر تحلیل ویژگی های معلم اثربخش از دیدگاه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تبریز در دوران پساکرونا است. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی می باشد. روش نمونه گیری هدفمند بود و طی آن دانش آموزان شهر تبریز که شرایط مورد نظر را داشتند با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند و اکتشافی، مورد مصاحبه قرار گرفتند که با رسیدن به اشباع نظری یافته ها تعداد نمونه پژوهش به بیست نفر رسید. نتایج حاصل از پژوهش نشان دهنده سواد رسانه ای در استفاده از اپلیکیشن های تولید محتوا، قدرت برقراری ارتباط عاطفی، فن بیان خوب، تن صدای خوب، برقراری ارتباط اجتماعی خوب و مشارکت دادن دانش آموزان و صلاحیت حرفه ای و ویژگی های شخصیتی معلمان اثربخش از دیدگاه دانش آموزان منطقه پنج شهر تبریز بود. یافته ها نشان داد که مولفه های مذکور در قالب مولفه های اثربخش شناسایی شده اند.
معلمان برای اثربخش بودن باید بر دانش و مهارت های مورد نیاز جهت دستیابی به اهداف آموزشی آگاهی و تسلط داشته باشند تا بتوانند آن ها را در زمان مناسب و به شیوه ای مطلوب به کار گیرند. هدف پژوهش حاضر تحلیل ویژگی های معلم اثربخش از دیدگاه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تبریز در دوران پساکرونا است. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی می باشد. روش نمونه گیری هدفمند بود و طی آن دانش آموزان شهر تبریز که شرایط مورد نظر را داشتند با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند و اکتشافی، مورد مصاحبه قرار گرفتند که با رسیدن به اشباع نظری یافته ها تعداد نمونه پژوهش به بیست نفر رسید. نتایج حاصل از پژوهش نشان دهنده سواد رسانه ای در استفاده از اپلیکیشن های تولید محتوا، قدرت برقراری ارتباط عاطفی، فن بیان خوب، تن صدای خوب، برقراری ارتباط اجتماعی خوب و مشارکت دادن دانش آموزان و صلاحیت حرفه ای و ویژگی های شخصیتی معلمان اثربخش از دیدگاه دانش آموزان منطقه پنج شهر تبریز بود. یافته ها نشان داد که مولفه های مذکور در قالب مولفه های اثربخش شناسایی شده اند.
کلمات کلیدی :
معلم اثربخش، یاددهی – یادگیری، دوره دوم متوسطه، دوران پساکرونا
معلم اثربخش، یاددهی – یادگیری، دوره دوم متوسطه، دوران پساکرونا
مشاهده مقاله
263
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۷ تیر ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۴ مرداد ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۵ شهریور ۱۴۰۲