دوره 7، شماره 77، آبان 1403، صفحات 97 - 110
نویسندگان : حدیث خان محمدی * و سعید شاویسی زاد و فرامرز خان محمدی

چکیده :
هدف از اين پژوهش، تعيين اثربخشي مداخله شناختي – رفتاري بر نارضایتی از وضع بدنی ، ادراک فرد از خود و آسیب های ناشی از روابط عاطفي در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه بود. طرح پژوهش، نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل بود. حجم نمونه 30 نفر بود كه از جامعه مذكور، به روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند.15 نفر به گروه آزمايش و 15 نفر به گروه كنترل به صورت تصادفي قرار گرفتند. ابزار هاي پژوهشي مورد استفاده روابط چندبعدي خود- بدن كش(1997)، ادراک فرد از خود راجرز و روابط عاطفي تهراني(1388) بود. گروه آزمايش در طول ده جلسه، هرجلسه به مدت 90 دقيقه مداخله شناختي – رفتاري دريافت كردند. براي تحليل داده ها از تحليل كواريانس چند متغيره و يك متغيره استفاده شد. یافته‌ها نشان داد مداخله شناختي – رفتاري بر متغيرهاي نارضایتی از وضع بدنی، ادراک فرد از خود و آسیب های ناشی از روابط عاطفي در دانش آموزان دختر در دانش آموزان دختر تاثير دارد.

کلمات کلیدی :
مداخله شناختي – رفتاري، نارضایتی از وضع بدنی، ادراک فرد از خود، آسیب های ناشی از روابط عاطفي


مشاهده مقاله
28
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۰ شهریور ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۲ مهر ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۹ آبان ۱۴۰۳